Formule-1 fans kijken er al het hele jaar naar uit: de Grand Prix van Monaco. ‘De Klassieker’ wordt de race, waarin de bolides daadwerkelijk racen door de straten van Monaco, ook wel genoemd. Maar dat is niet de enige reden waarom de GP zo legendarisch is. “De Grand Prix van Monaco heeft alles wat de autosport leuk maakt”, aldus Formule-1 commentator Allard Kalff.

Kwalificatieronde
“Ongelukken, glitter en glamour, foutjes die worden afgestraft. Dat is de Grand Prix van Monaco”, gaat hij verder. Dat lijkt ook vooral waar de kijker het van moet hebben. De uitslag ligt volgens Kalff namelijk al een dag eerder zo goed als vast. “Inhalen op dit circuit is lastig. Als je in de kwalificatieronde de poleposition weet te pakken, ben je al voor 90% onderweg.” Daarmee verwijst hij naar de afgelopen jaren, waarin de coureur met de startpositie in zes van de zeven gevallen ook daadwerkelijk als eerste de finish over kwam. “Dat is wel anders bij de andere circuits”, vertelt Kalff. “Daar is vaak nog alles mogelijk.”

Mercedes
De eerste vrije training, waar Max Verstappen’s teamgenoot Daniel Ricciardo verraste door de eerste tijd neer te zetten, belooft in ieder geval veel goeds. Maar Kalff is er van overtuigd dat Mercedes, dat in de GP van Barcelona door een crash uitviel met allebei de bolides, de winst niet nog een keer laat liggen. “Ik ga er vanuit dat ze eerste en tweede worden. Net als de afgelopen drie keer.”

Update: Mercedes-coureur Lewis Hamilton is als eerste gefinisht op de Grand Prix van Monaco. Daniel Ricciardo startte vanaf de poleposition en hield de eerste plek 32 rondes lang vast. In de pitstraat verloor hij veel tijd omdat de juiste banden nog niet klaar stonden. Hamilton kon daardoor de eerste positie overnemen en hield de de deur verder op slot. Max Verstappen, die op de GP van Barcelona nog als eerste eindigde, viel uit nadat hij in ronde 29 crashte.

Bekijk hieronder vanuit verschillende hoeken het circuit: