Het openbaar vervoer blijft een wondere wereld. Zeker als je weinig weet van de ‘logica’ achter de schermen. Zo moeten studenten die hun gratis reisproduct moeten opzeggen naar een automaat op het station, terwijl het aanvragen van de kaart online kan.

Wilma de Jong, hoofd van het Ov Loket, geeft aan dat de regeling omslachtig is. “De handeling is niet meer van deze tijd. Het zou mogelijk moeten zijn om met één handeling online je studiefinanciering en tegelijkertijd je studentenreisrecht te beëindigen. Zolang dat nog niet gerealiseerd is, zou er een coulanceregeling moeten zijn. Oud-studenten die beboet zijn maar slechts enkele keren gereisd hebben, zouden hun geld terug moeten krijgen.”

Bewust of onbewust
Minister Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) heeft voorgesteld om per 1 januari 2017 de ov-boete te verhogen van 97 euro naar 150 euro per halve maand. Volgens de Jong is dit niet redelijk. “Sommige oud-studenten reizen doelbewust door met hun studentenreisproduct. Ze nemen een eventuele boete voor lief, omdat deze goedkoper zou zijn dan het aanschaffen van een OV-abonnement. Maar er is een grote groep die zich niet realiseert dat hun studentenreisproduct nog doorloopt en toch een groot bedrag moet betalen. Zij zouden geen boete moeten krijgen.”

Student Dominique uit Tilburg is een voorbeeld van zo’n treinreiziger die onbewust haar studenten-ov heeft laten doorlopen. “Nog steeds ben ik bezig om het geld dat ik kwijt ben geraakt terug te verdienen.”

Aankomende studenten
In september start een nieuwe lading jongeren met een studie. Voor die tijd moet de communicatie verbeterd zijn volgens het Ov-loket. “Wij hebben de vervoerders en DUO gevraagd gezamenlijk naar een oplossing te kijken en online opzeggen mogelijk te maken. In de tussentijd vragen we hen coulant te zijn en naar het reisgedrag van de (ex)-student te kijken. We hopen dat deze opzeggingsprocedure zo snel mogelijk ingevoerd wordt, met oog op de studenten die in september beginnen.”