Suf, stoffig en vooral voor vrouwelijke 50-plussers. Dat is het beeld waar evenementen als de Huishoudbeurs, de Margriet Winterfair en de Libelle Zomerweek onlosmakelijk mee verbonden zijn. De laatste van het drietal viert op dit moment haar twintigste verjaardag en één ding valt op: jongeren hebben het ontdekt.

Waar de gemiddelde leeftijd vorig jaar nog rond de 51 jaar lag, lijkt het eindresultaat dit jaar een stuk lager uit te vallen. Voor Libelle-hoofdredactrice Hilmar Mulder komt dat niet helemaal als een verrassing: “Het is de trend van de laatste jaren. Moeders komen hier een aantal jaar en vinden het dan tijd om hun dochters een mee te nemen. Sterker nog, we zien hier regelmatig drie generaties rondlopen.”

Weg met de trolleys!
13282449_1068513806569608_385634784_oAnice Damen is een van de meiden die door haar moeder werd meegesleurd. Aanvankelijk was ze niet zo enthousiast: “Van mij hoefde het niet zo. Ik zag mezelf al helemaal als enige tiener tussen de huisvrouwen lopen. Dat valt uiteindelijk reuze mee en ik was vooral verrast door het programma op het hoofdpodium.” Daar zijn modeshows, optredens van bekende artiesten als Jeroen van der Boom en Ebru Umar interviewt iedere dag een bekende politicus.

Desondanks is het stoffige imago voor Anice niet helemaal weggepoetst. “Er staan veel kraampjes op het terrein, maar de meeste zijn voor jongeren niet zo interessant. Ik hoef nog geen anti-rimpelcrème of corrigerend ondergoed. Al die trolleys mogen trouwens ook wel verboden worden.”

Wie jarig is, trakteert
Ondanks de komst van steeds meer bezoekers onder de vijfentwintig, is de organisatie niet van plan iets te veranderen aan de opzet van het evenement. “We blijven een blad voor vrouwen van 35 tot 95 jaar”, legt Mulder uit. “We moeten nu niet plotseling het roer omgooien en onze content gaan verjongen. Dat zou ook niet eerlijk zijn voor het trouwe publiek dat al jaren naar de Libelle Zomerweek komt.”

13282558_1067959413291714_374924532_oOpvallend, aangezien eerder deze week nog het online televisiekanaal Libelle TV werd gelanceerd met de bedoeling jongere lezers te trekken. “Dat is ons cadeautje aan de lezers vanwege onze ‘verjaardag’. We verwachten inderdaad wel wat bijvangst qua publiek. De gemiddelde leeftijd van onze online bezoekers is een stukje jonger dan die van ons blad.”

 

Libelle zoekt man
Ondertussen weet Anice nog niet of ze haar moeder volgend jaar opnieuw vergezelt. “Het was leuk om een keer te zien en ik heb een hoop lekkere dingen geproefd bij de kraampjes, maar overall is het niet echt mijn ding.”

Wellicht dat iets meer bezoekers van het andere geslacht het wat aantrekkelijker zouden maken. Want de jeugd mag het evenement inmiddels weten te vinden, naar een man moet je goed op zoek. Volgens Mulder moeten we daar ook maar niet aan beginnen. “Ik weet dat de mannen die wél komen het juist zo fijn vinden dat er alleen maar vrouwen zijn. Dus laten we dat lekker zo houden.”