Programmeren moet zo snel mogelijk een vak worden op de Nederlandse basisscholen. Althans, dat vindt Ronilla Snellen van Stichting CodeUur. Afgelopen week zei Tim Cook, CEO van Apple, op het Startup Fest in Amsterdam dat programmeren een standaardvak moet worden op scholen. Daar kan Snellen zich alleen maar bij aansluiten.

CodeUur geeft gastlessen coderen op basisscholen. Na een bezoek van een gastleraar die een introductie geeft in het programmeren, kunnen docenten online aan de slag. Hiervoor zijn vijf gratis lessen samengesteld. “Leraren denken vaak dat je voor programmeren ook heel technisch aangelegd moet zijn, maar dat valt wel mee. Na de gastles zouden leerkrachten die vijf lessen zelf moeten kunnen geven.”

“We zijn CodeUur begonnen omdat digitale vaardigheden niet in het onderwijs opgenomen zijn”, vertelt Snellen. “Met programmeerlessen leidt je leerlingen niet per se op tot programmeurs, maar juist tot ieder beroep. Welk beroep een kind later ook gaat doen, bijna altijd komt programmeren daarbij van pas.” Een veel gehoord argument tegen deze lessen is dat kinderen al teveel tijd besteden achter een beeldscherm, maar volgens Snellen werkt het niet zo. “In plaats van te gaan gamen gaan kinderen nu creëren.”

Het is van groot belang dat het Nederlandse onderwijssysteem verandert, stelt Snellen. “We lopen achter op landen om ons heen waar programmeren wel een onderdeel is van het onderwijs, zoals Scandinavië, Engeland en Griekenland.” En dat terwijl Nederland een goed klimaat heeft voor bijvoorbeeld startups. “Voor startups is digitaal talent een must, dus moet coderen ook meer aandacht krijgen in het onderwijs. Anders verliezen we daar terrein.”

Ze ziet op korte termijn de benodigde veranderingen in het onderwijs echter niet gebeuren. “Nederland is een land waarin alles geregeld wordt via democratie en consensus. Om zoiets te veranderen, moeten veel partijen het ermee eens zijn. Scholen zelf zullen bijvoorbeeld dwarsliggen. Leerkrachten zijn zeer onbekend met programmeren, dus ze zullen bijgeschoold moeten worden. Dat kost tijd. Op dit moment moeten scholen zich op hun huidige doelen focussen, zoals de rekentoets.

Op welke termijn zou het dan wel kunnen gebeuren? “In elk geval de komende vijf jaar niet”, voorspelt Snellen. Er ligt al wel een adviesrapport over het onderwijs. Afgelopen januari werd Onderwijs2032 gepresenteerd, een rapport over de toekomst van het onderwijs. Daarin worden ook digitale vaardigheden genoemd en het zogeheten ‘computational thinking’. Dit is ook de naam van een leerlijn gepresenteerd door de PO-raad (primair onderwijs) en Kennisnet, dat zich bezighoudt met ict in het onderwijs.

Het adviesrapport heeft echter volgens Snellen één groot mankement. Het rapport is bedoeld voor het onderwijs over zestien jaar. “Over zestien jaar zijn we nog verder met ontwikkelingen. Je kunt nu nog niet voorspellen wat er in 2032 nodig is in het onderwijs. Het is dus dweilen met de kraan open.”