De buitenlandse vraag naar ambachtelijk Nederlands bier is groot, maar ook in Nederland zijn deze biertjes populair. Het traditionele pils verliest steeds meer terrein op het bier van kleinere brouwers. Die bieren worden vervolgens ook flink geëxporteerd naar landen over de gehele wereld. “Het is net een olievlek.”

“Nederlands ambachtelijk bier is in trek omdat de Nederlandse speciaalbierbrouwers meer met stijlen meegaan dan bijvoorbeeld de Belgische”, vertelt Michel Ordeman, voorzitter van het Klein Brouwerij Collectief (KBC). De trends komen tegenwoordig uit de Verenigde Staten. “De tijd dat de speciaalbieren alleen blond, dubbel en tripel waren, is voorbij. Tegenwoordig is het een melting pot van bierstijlen.”

Het Nederlandse bier is dus in trek in het buitenland. We zijn echter niet de enigen. “Italië, Engeland, Denemarken, Zweden”, somt Ordeman op. “In al die landen kijken brouwers ook meer om zich heen waardoor daar ook nieuwe stijlen ontstaan.” Andere landen, zoals België, Duitsland en Tsjechië, houden juist vast aan de oude waarden. Het kan echter goed zijn dat ook die landen daar van af gaan stappen in de toekomst. De vraag uit het buitenland komt uit de hele wereld. “Landen als Japan en China vragen ook steeds meer. Het breidt zich net uit als een olievlek.”

Pilsener verliest al tijden terrein aan het zogeheten craft beer. “Amerikanen begonnen met experimenteren met bieren en noemden het craft, letterlijk ‘ambacht’. Later ontdekten ook niet-Amerikanen dit bier en gingen Europese brouwers ermee aan de slag.” Hierdoor kwamen er veel zelfstandige, kleinschalige brouwers op. De grote brouwerijen proberen het te kopiëren, ziet ook Ordeman. “Zij kopen die kleine brouwerijen op of beginnen zelf bier wat ze ambachtelijk noemen. Dat noemen we ook wel crafty, nep.”