Via de site van Airbnb kunnen mensen uit de Verenigde Staten vanaf vandaag een klacht indienen als ze last hebben van hun tijdelijke Airbnb-buren. In Nederland speelt het probleem ook, met name in Amsterdam.

Vita Verwaaijen woont in Amsterdam aan de Nieuwe Looijerstraat in hartje centrum. Ze begint bijna  te wennen aan de slapeloze nachten door de toeristen die het huis van haar bovenbuurman huren.

‘’We hebben een gezamenlijke gang en ik vind het maar niks dat er elke keer zo veel onbekenden voorbij komen. Ze pleuren hun koffers op de gang, komen pas ‘s nachts thuis van feestjes en schreeuwen dan het hele gebouw bij elkaar.‘’

Klachten kunnen onder andere gaan over geluidsoverlast meldt Airbnb op de website. ‘’Ons team zal de klacht beoordelen en zo nodig contact opnemen met de verhuurders van het huis.’’

Gemeente twijfelt

Airbnb schijft op de website elke klacht ‘serieus te behandelen’. Maar Janine Harbers van de gemeente Amsterdam twijfelt over de nieuwe optie van Airbnb. ‘’Het is natuurlijk een goede service als een bedrijf een klachtenregeling heeft, maar ik ben bang dat ze de klachten niet serieus zullen nemen.‘’

Amsterdam heeft al zijn eigen meldpunt voor mensen die overlast ervaren door hun Airbnb buren. Harbers weet niet of een Airbnb meldpunt zal helpen de overlast tegen te gaan. ‘’Airbnb is tot nu toe vrij onduidelijk over wat het meldpunt precies inhoudt. Dus ik kan nog weinig nog zeggen wat het gevolg zal zijn op het aantal klachten.’’

Wanneer het klachtenmeldpunt van Airbnb in Nederland werkt is nog niet duidelijk.