TILBURG -Steeds meer medewerkers van apotheken krijgen te maken met agressieve klanten, met angst bij de medewerkers als gevolg. De oorzaak van het agressieve gedrag is een tekort aan medicijnen. Ook in Tilburg worden medewerkers belaagd of bejegend.

De voornaamste reden van het medicijntekort is het gebrek aan grondstoffen. Nederland is een klein afzetgebied en dus niet aantrekkelijk voor fabrikanten. Hierdoor worden de medicijnen alleen geproduceerd voor grotere afzetgebieden.
Als medicijnen niet meer in een land verkrijgbaar zijn, worden ze geïmporteerd vanuit het buitenland. De patiënt moet dan hogere kosten betalen voor hetzelfde medicijn. Veel klanten zijn hiervan niet goed op de hoogte en raken gefrustreerd vanwege de hogere prijs. Het gevolg is een vervelend conflict met een medewerker.

Bij apotheek Zorgvlied is bijvoorbeeld onlangs een boze man (met een drugsverleden) binnen gelopen. Hij vroeg iets aan een invalkracht die daar aan het werk was. Toen hij niet gelijk antwoord kreeg, liep hij verontwaardigt naar buiten. Later keerde hij terug met een fietsketting en probeerde de invalkracht aan te vallen, omdat hij zijn medicijnen niet kon krijgen. Een medewerkster van de apotheek vertelde dat zij de man kende bij naam. “Gelukkig wist ik zijn naam. Ik kon hem roepen, waardoor hij versuft opkeek en zich realiseerde waar hij mee bezig was. Hij legde de fietsketting gelijk weg en baalde van zijn gedrag.” Later werd de man opgepakt door de politie.

Gooien met prullenbakken

Apotheek Piushaven heeft ook wel eens last van moeilijke klanten. “Het komt wel eens voor dat mensen met prullenbakken gooien. Dit komt omdat wij aan een bepaalde zorgregeling moeten voldoen om een medicijn mee te kunnen geven. Als een klant niet aan die regeling voldoet, krijgen ze het medicijn niet mee. Sommige klanten kunnen daar niet zo goed tegen en gooien met dingen, zoals prullenbakken of aanstekers.”

Goed voorbereid

Geertje Atma, werkzaam in apotheek de Quirijnstok, werkt in een buurt waar veel allochtonen en mensen met psychische problemen wonen. “Wij zijn goed voorbereid op agressieve mensen die hun medicijnen zo snel mogelijk willen hebben. Medewerkers kunnen ons fysiek moeilijk bereiken. Gelukkig gebeurt er niet zo veel hier, op een paar boze mensen na. Ik heb wel meegemaakt, toen ik in Nijmegen werkte, dat er een klant helemaal gek werd en de balie gewoon kapot sloeg. Op zo’n moment schrik je wel even. Gelukkig is dat het enige heftige wat ik heb meegemaakt.”

Gespuugd en gescholden

Volgens de NOS krijgen tienduizenden patiënten dagelijks in de apotheek te horen dat het medicijn dat ze komen halen niet leverbaar is. Dit resulteert vaak in baldadig gedrag, maar er wordt ook gespuugd en gescholden.

Zo kreeg apotheek de Reeshof te maken met een patiënt die een medewerkster over de balie wilde trekken. Een andere medewerkster zag het met lede ogen aan en haalde er direct een collega bij. “Wij proberen het zo netjes mogelijk op te lossen. Dankzij die collega is het niet uit de hand gelopen. Af en toe ben ik wel bang als ik iemand de winkel in zie lopen, wie weet gaat die persoon wel schreeuwen of fysiek geweld gebruiken.”