Vitaminesupplementen, ze zijn er van A tot Zink en vrij verkrijgbaar bij de meeste drogisterijen.  Veel Nederlanders nemen dan ook dagelijks trouw hun vitaminetabletjes in, maar voegen ze ook echt iets toe aan onze dagelijkse voeding?

Dat overdoseren met drugs schadelijk kan zijn, dat weten we allemaal. Maar weinig mensen weten dat een overdosis vitaminen bijna net zo schadelijk kan zijn als een overdosis drugs. De ellendige bijwerkingen van een overdosis B6 werden bijvoorbeeld pas duidelijk in de uitzending van het tv-programma Radar. Zo kan een overdosering met het supplement leiden tot schade aan het zenuwstelsel en vitamine B6 is niet de enige vitamine waar overdosering veel schade kan opleveren.

Alert zijn bij gebruik

Bij de B6 ging het vooral mis bij de dosering. Per B6-supplement was de dosering 100 mg terwijl de maximaal toegestane dosering 25 mg per dag is.“Wil je 100 mg B6 via gewone voeding binnen krijgen, dan zou je 250 bananen moeten eten.” Maar niet alleen bij de B6 gaat het mis,bij de dosering. Ondanks dat de maximale dosering bij (multi)vitaminesupplementen op het etiket vermeldt staat, is het voor mensen toch onduidelijk hoeveel ze nu precies mogen nemen. Daarnaast denken mensen vaak niet dat een te veel aan vitamines schadelijk kan zijn: ““Met voedingssuplementen wordt al snel gedacht: baadt het niet dan schaadt het niet, maar dit is een misvatting die mensen hebben”, bevestigt Suzan Tuinier van het Vitamine Informatie Bureau.

Vitaminegebrek

In Nederland zijn er maar weinig mensen die een vitaminegebrek hebben. “Eet je gevarieerd en volgens de Schijf van Vijf, dan heb je geen supplementen nodig”, vertelt Suzan Tuinier. De enige groepen die baat hebben bij vitaminesupplementen zijn ouderen, zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s en kleine kinderen, mensen die ongezond eten en mensen die een speciaal ‘dieet’ volgen zoals vegetariërs.

Dosering

Toch nemen veel mensen in Nederland alsnog dagelijks voedingssupplementen in, omdat ze bang zijn niet genoeg vitamines binnen te krijgen. Volgens de voedingsdeskundige kan dit geen kwaad zolang mensen goed op de maximale dosering letten.

Volgens Suzan Tuinier is het vooral belangrijk om een arts te raadplegen wanneer je vitaminegebrek vermoedt en verder vooral je dagelijkse twee stuks groenten en twee stuks fruit eten. Dan kun je die dure pot Centrum lekker laten staan.

Bronnen: Rtl nieuws, Radar, Vitamine Informatie Bureau (Suzan Tuinier), Voedingscentrum.