De populariteit van lp’s is minder groot dan die van cd’s. De laatste jaren wordt veel geschreven over lp’s maar desondanks worden er meer cd’s verkocht. Dat zegt de eigenaar van muziekwinkel Sounds in Tilburg, Maarten Koehorst.

“We verkopen vier keer meer cd’s dan lp’s. Van Adele’s album 25 gingen er tot nu toe 126 lp’s en 475 cd’s over de toonbank”, zegt Koehorst. “Bezoekers zeggen ook steeds: ‘Wauw, jij verkoopt echt alleen maar lp’s’. Maar in de helft van de winkel staan cd’s, de lp’s staan alleen vooraan.”

Sinds 2014 merkt Koehorst wel een duidelijke herleving op van lp’s. ”Er worden steeds meer lp’s gedrukt. Bands brengen elke nieuwe release ook uit op vinyl. Het woord ‘beleving’ is hip tegenwoordig. Mensen willen weer producten kopen in de winkel en met een glaasje wijn luisteren naar de platen.”

Sjak van Bussel, platenverkoper bij Samsam in Tilburg, bespeurt minder verandering. “Ik merk wel dat populaire muziek nu meer verkocht wordt, maar dj’s en verzamelaars zijn nooit weggeweest. Zij zijn mijn doelgroep dus ik heb nooit weinig verkopen gehad.”

De platenliefhebber vertelt dat de heropleving deels komt doordat oude titels de laatste jaren opnieuw uit worden gebracht. “Populaire artiesten gingen met de opkomst van internet digitaal werken, nu brengen ze hun albums ook weer op lp. Ik denk dat elke band daar een eigen reden voor heeft, bijvoorbeeld voor de publiciteit. Daarnaast brengen ze hun albums ook gewoon digitaal en op cd.”

Van Bussel kent nog een paar oorzaken. “Liefhebbers moeten er snel bij zijn omdat de oplages klein zijn. Voor hen is het dus een spannende sport omdat het exclusiever is. Collectors items, met bijvoorbeeld een klaphoes, trekken ook een bepaald publiek. Daarnaast willen meer mensen weer echt een product in handen houden.”

Koehorst noemt de populariteit van platen een trend. “Er wordt voorspelt dat deze hype nog vijf tot zes jaar zal duren, maar het is een voorspelling dus ik weet het niet zeker.”