AMERSFOORT – Spelers die een nieuwe gouden horloge, grote villa of dikke BMW op social media plaatsen, is verleden tijd. Althans volgens een artikel gister in De Volkskrant is personal branding bedrijf MEET THE PLAYERS bezig om het imago van een aantal spelers te verbeteren. Het bedrijf geeft onder andere begeleiding aan Eljero Elia, Quincy Promes en Jeffrey Bruma. Imagodeskundige Zabeth van Veen denkt inderdaad dat het verstandig is dat bepaalde spelers begeleid worden op social media.

MEET THE PLAYERS is een bedrijf dat spelers begeleidt bij social mediagedrag op hun accounts. Zij raden spelers aan wat zij wel en beter niet op hun veel gevolgde pagina’s kunnen plaatsen. “Het lijkt mij verstandig dat sommige spelers hun social- media-account niet zelf beheren. Zij hebben immers een voorbeeldfunctie en sponsoren waar zij rekening mee moeten houden.”

Zo kwam Promes met een filmpje in het nieuws door zijn gekochte aankopen te showen in zijn penthouse. Het pronken van alle rijkdom in het filmpje, schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat en het leidde al snel tot ophef op internet. “Voetballers zijn overwegend geen schrijvers, anders hadden ze wel een andere beroep gekozen”, vertelt Van Veen.

“Bepaalde sporters zijn gewoon gevoelig voor media wanneer zij slecht gespeeld hebben, waardoor de kans groter is dat ze negatief in beeld worden gebracht. Niet iedere speler kan daarmee omgaan. Het kan ervoor zorgen dat je veel shit over je heen krijgt. Op deze manier kan het ook gaan bij een verkeerde tweet”, legt Van Veen uit.

Negativiteit kan ertoe leiden dat een speler uit balans raakt en niet gefocust is op zijn sport. “Ik denk dat er minder risico’s ontstaan wanneer spelers onder begeleiding staan van een mediabedrijf. Er zal vast een mediastrategie achter zitten, want een speler hoort rekening te houden met zijn achterban. Als voetballer wil je natuurlijk geen slecht imago oplopen door een verkeerde tweet. Niet voor jezelf, niet voor sponsoren of de club.”

Van Veen ziet vooral voordelen van de opkomst van mediabedrijven die social-media-accounts beheren voor andere. “Ik ben er blij om. Zeker als ze het goed doen, want het is en blijft een vak apart. Veel bekende Nederlanders hebben al iemand die tweets controleert voordat het online geplaatst wordt. Politici kunnen nog er nog wel iets van leren.”