Mid season sales, end of season sales, laatste maten, het zijn allemaal manieren om de overgebleven items in kledingzaken weg te werken. Voor sommigen een kans om koopjes te scoren, voor anderen het moment om de winkels zo veel mogelijk te vermijden vanwege het hoge troepgehalte dat in de rekken hangt. Dit laatste zorgt ervoor dat meer dan dertig procent van de geproduceerde kleding ter wereld wordt weggegooid omdat het niet verkocht wordt.

Made-to-order

Kledingmerk Tshared denkt hier de oplossing voor te hebben: het wil de productie van items pas in gang zetten wanneer er ook daadwerkelijk interesse in is. Het in de modewereld bekende made-to-order systeem dus. Jeroen van der Heide, oprichter van Tshared, wil consumenten hier bewuster van maken. Geen kledingverspilling meer, als het aan hem ligt.

Fast-fashionindustrie

Maar gaat dit concept ook echt werken in de fast-fashionindustrie, waarbij ontwerpen vanaf de catwalk vrijwel meteen in de winkel liggen? Volgens Van der Heide in de toekomst wel. “Waar ik nu mee bezig ben is echt slow-fashion. Met technische ontwikkelingen als de 3D-printer kan het wel werken in de fast-fashionwinkels. Je kiest je favoriete shirt uit en tien minuten later kun je het bij wijze van spreken al afrekenen.”

Mooie kans

In eerste instantie is het niet zijn doel om dit concept ook in winkels als ZARA en H&M te brengen. “Het is de bedoeling om het heel exclusief te houden, maar misschien denk ik daar anders over als ik het aanbod krijg om met de fast-fashionindustrie samen te werken. Het kan een mooie kans zijn.