TILBURG- In eerste instantie kreeg Breda geen aansluiting op de Hoge Snelheidslijn, maar dankzij de inzet van oud-burgemeester Ed Nijpels wist de stad toch de verbinding Breda-Antwerpen binnen te krijgen. Nu, tien jaar later, blijkt echter dat een deel van het spoor niet in gebruik is.

Dat het spoor op dit moment niet in gebruik is, heeft alles te maken met het Fyra-debacle. De trein zou in februari 2013 voor het eerst rijden over traject tussen Breda en Antwerpen, maar door technische mankementen is daar niets van terechtgekomen. Het spoor dat van Breda naar Rotterdam loopt, wordt wel gebruikt. Er rijdt over dat stuk spoor twee keer per uur een opgevoerde trein.

Beneluxtrein
Het was de bedoeling om de Beneluxtrein vanaf december 2016 over het ongebruikte spoor te laten rijden. Echter is het plan bijgesteld, na verwachting wordt het spoor pas vanaf 2017 in gebruik genomen. BN DeStem meldt dat zowel de NS als de Belgische Spoorwegorganisatie NMBS bevestigen dat de planning om eindelijk over het HSL-spoor tussen Breda en Antwerpen te gaan rijden onder druk staat.

Nieuw station
Doordat Breda een HSL-aansluiting kreeg, waren er extra perrons nodig en moest er een groter station komen. Voor de renovatie van het station kreeg Breda tientallen miljoenen euro’s extra. Burgemeester Paul Depla heeft tijdens de opening van het station benadrukt dat het belangrijk is dat de NS en het Ministerie haast maken met de snelle treinverbinding van Breda naar België.

Problemen voor NS
Sinds het Fyra-probleem zit de NS met een probleem. Het terugsturen van treinen naar de fabrikant zorgde voor een verlies van ongeveer 300 miljoen euro. Daarnaast was er geen alternatief ontwikkelt voor de Fyra. Daarnaast moest er voor de gehele HSL-lijn meer dan 100 miljoen euro per jaar betaald worden.