Je persoonlijke gegevens afstaan aan bedrijven voor een ijskoud biertje, een kleine financiële tegemoetkoming of iets anders fijns, veel studenten doen het er graag voor. Zo blijkt ook uit een recentelijk experiment van ethisch datahandelaar Dime, waarin meer dan 1200 jongeren het geen enkel probleem vonden om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een drankje. De vraag is of de studenten enig idee hebben wat er vervolgens met hun gegevens gebeurt en waar de bedrijven ze voor gebruiken.

Bewust bezig met privacy
Volgens Daphne van der Kroft van Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor de digitale burgerrechten, zijn jongeren heel bewust bezig met hun online privacy wat betreft het afschermen van social-mediaprofielen. Toch beseffen ze vaak niet dat álles dat zij online, en soms ook offline, doen wordt geregistreerd.

Geld voor jouw gegevens
Dat bedrijven deze persoonlijke gegevens van datahandelaren overkopen en jouw data dus goud waard is, is een feit dat helemaal niet bekend staat onder jongeren. Martijn van Moock van Dime zegt dat deze privacy zelfs de grootste inkomstenbron van veel sites is. ‘’Jouw persoonlijke informatie is de reden dat een site als Facebook kan bestaan. Bedrijven zijn bereid om hier grote bedragen voor te betalen zodat zij bewust op jou gericht kunnen adverteren.’’

Vervelende gevolgen
Van der Kroft denkt dat het zelfs nog verder gaat. ‘’Feit is dat wanneer jij op vrijdagavonden dronken foto’s van jezelf op je Facebookprofiel plaatst, dit door datahandelaren en bedrijven wordt opgepikt. Op deze manier kun je geweigerd worden bij bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen.’’ Natuurlijk is dit iets anders dan wanneer je bewust persoonlijke gegevens geeft als dit je gevraagd wordt. Uit Dimes experiment blijkt dat jongeren ook dan niet beseffen wat de gevolgen zijn en wat bedrijven hier allemaal mee kunnen.

Jongeren in Tilburg
Ook op Tilburg University is er een grote onwetenheid over online data. Negen van de tien gevraagde jongeren geven aan dat zij hun e-mailadres wel willen ruilen voor een koud biertje, ondanks dat ze geen idee hebben wat er vervolgens met het adres gebeurt.