TILBURG – Reizigers vergeten steeds minder vaak om uit te checken. Dat blijkt uit het onderzoek van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). “Reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer wennen eindelijk aan het gebruik van de OV-Chipkaart”, aldus NOVB-woordvoerder Eric Janse de Jonge.

Vorig jaar vergat 1,7 procent van de reizigers uit te checken. Dit jaar is het aantal gedaald naar 1,3 procent. “We zijn zeer tevreden met deze cijfers, de daling is meer dan dat we aanvankelijk verwacht hadden. Onze doelstelling van 1 procent is binnen handbereik.”

Vergeten uit te checken

De OV-Chipkaart was vaak een grote ergernis onder reizigers. Onwetendheid over het product en waar je moest uitchecken was vaak het probleem. NOVB heeft samen met vervoerders maatregelen getroffen om dit te verhelpen. “Informatiecampagnes over het gebruik van de kaart heeft al veel geholpen, daarnaast is het in- en uitchecken op treinstations veel gemakkelijker geworden door het bouwen van poortjes waar je doorheen moet”, verklaart Janse de Jonge.

Uitcheckgemist.nl

Reizigers vragen ook steeds vaker hun geld terug wanneer zij vergeten om uit te checken. Waar vorig jaar 440 duizend mensen dat deden, zijn het er nu 579 duizend geworden. “Een vaak voorkomende klacht was dat mensen niet wisten waar ze hun bedrag terug konden krijgen. Veel vervoerders hadden hun eigen manier om dit te regelen via hun website of klantenservice, dit werd onoverzichtelijk. Nu hebben we een gezamenlijke site waar reizigers naar toe kunnen ongeacht welke vervoerder ze gebruikt hebben. Dit maakt het vele malen eenvoudiger.”

Telefoon als OV-Chipkaart?

Vervoerders zijn ook bezig met het vernieuwen van de OV-Chipkaart. Zo kun je straks met je bankpas in- en uitchecken en zijn ze bezig om van je mobiel een alles-in-eenpakket te maken. Je mobiel wordt dan gebruikt als OV-Chipkaart en geeft direct informatie over je saldo, reisinformatie en andere zaken. “Het duurt nog twee á drie jaar voordat we dat kunnen gaan gebruiken”, vertelt Janse De Jonge. “Maar de mobiel is de toekomst.”