Hockeymerk Cyclone heeft in samenwerking met Dutch Rose Media een nieuwe app ontwikkeld waarmee hockeyliefhebbers in de winkel sticks kunnen scannen en er zo informatie over krijgen. Je opent de app, houdt de scanner gericht op het logo op de stick en voilà. De app vertelt waar de stick van gemaakt is en voor wat voor speler deze geschikt is. Kunnen we alle winkelbedienden nu de deur uitzetten of zitten er ook minpunten aan de interactieve app?  

De app, Cyclone Hockey, werkt via Augmented Reality (AR). Dit is hetzelfde programma als dat Pokémon Go gebruikt. AR is de opvolger van Virtual Reality en maakt het mogelijk om virtuele beelden toe te voegen aan jouw real-life omgeven. Denk hierbij aan de Pokémon die in je beeld verschijnen terwijl je bij je oma op de stoep staat. Cyclone gebruikt deze techniek om een informatieve video te starten die zich afspeelt op de hockeystick zodra je het logo hebt gescand. In de toekomst is het de bedoeling om ook spelers te projecteren. Alex van Happen van Dutch Rose Media vertelt in een interview met SportNext: “Met behulp van AR komt Cyclone op nieuwe momenten en manieren in contact met haar klanten. Door deze nieuwe manier van marketingcommunicatie krijgen de sporters een band met het voorwerp.”

Machine versus mens

Op hun site schrijft Cyclone: ‘We strive to improve the hockey world with innovation’. Volgens Cyclone is de app in eerste instantie gemaakt om klanten snel te helpen als het druk is in de winkel en alle winkelbedienden bezig zijn. Volgens hen kunnen klanten met deze app makkelijk een stick vinden die bij hen past. Docent Sport & Marketing aan de Fontys Hogeschool Tilburg Nout van Beckhoven vertelt: “Ik denk dat deze app zeker van toegevoegde waarde kan zijn, het geeft snelle informatie en biedt nieuwe mogelijkheden.” Volgens Van Beckhoven zal de app aanslaan bij jong publiek. “Deze manier van informatie verstrekken past in deze tijd omdat de jeugd nu ook veel met online media bezig zijn.”

Niet alles aan de app is echter positief. Van Beckhoven: “Uiteindelijk ben jij zelf degene die de input geeft aan de app. Deze kan niet doorvragen en dieper zoeken want het is een machine. Persoonlijk ben ik nog van de oude stempel en denk ik dat je beter naar een medewerker kan toestappen. Een mens kan namelijk wel nieuwe vragen stellen en met je meedenken.”

Slimme zet

Volgens Van Beckhoven is het een slimme zet geweest van Cyclone om deze app op de markt te brengen; “De app draagt bij aan de bekendheid van het merk. Ze zijn nu bijvoorbeeld meer in het nieuws.” Het hoofddoel van Cyclone is om meer sticks te verkopen. “In de sportwereld is er nog weinig met deze techniek gedaan en dus zet Cyclone in zekere zin een trend. Ik denk dat er veel bedrijven zullen zijn die dit idee gaan kopiëren”