Ronkende motoren, een stomende uitlaat en vooral veel gesleutel. Lekker je bezwete, half kalende kop in een helm verwerken, terwijl vrouwlief haar hart vasthoudt bij elke curve. Autosport is nog altijd overheersend een mannenwereld, maar tijden veranderen. Enkel vrouwen bij het erepodium in ethisch te strakke jurkjes zijn verleden tijd. Hun status heeft inmiddels plaats gemaakt voor een plek achter de koppeling, het gas en – waar nodig – de remmen.

Grid girls
leveren sinds jaar en dag een flink discussiepunt op. Waar sommige partijen de dames als daadwerkelijke toevoeging aan de racewereld zien, is het voor anderen niet anders dan een bron van seksisme. Toch zijn er, naast de vrouwen die zich actief verzetten tegen het concept van ‘pitspoezen’, ook nog altijd dames die hier minder moeite mee hebben.

Zo is daar de 21-jarige Beaudine, die nu een aantal jaar actief is als zogehete ‘grid girl’. De studente kwam via een modellenbureau in het wereldje terecht, waardoor ze – naast grid girl – ook actief is als marshall en techniekassistente in de pitstraat. ‘’De meeste dames zijn er vooral om mooi te zijn, zij houden zich niet echt bezig met de races zelf’’, vertelt de politiekstudente. Dit geldt niet voor de brunette zelf, blijkt wanneer ze vertelt over haar actieve verdieping in kwalificaties en trainingen. ‘’Ook zijn er veel vrouwen die bewust niet in zo’n pakje willen en hierom hostess worden. Hier maak ik me zelf niet echt druk om; ook niet toekomstgericht. Als een bedrijf me niet aanneemt om het feit dat ik in een kort rokje op een racebaan loop, dan hoef ik er überhaupt niet meer te werken.’’

‘’Je staat er als object’’
Beaudine schaamt zich ook niet voor haar werk: ‘’Ik zet er gewoon foto’s van op Facebook, hoor. Ik doe tenslotte niks seksueels.’’ Zo klinkt het allemaal wel heel zorgeloos, maar toch levert het ook wel een dubbel gevoel op bij het meisje. ‘’Eerlijk is eerlijk, je staat er wel echt als object’’, erkent ze. Het is dus puur uit financiële redenen; want voor 14 euro per uur wurmt de dame zich ééns per maand in de strakke kleding. ‘’Het zijn lange dagen wel, vaak van ongeveer 7 tot 9.’’

Uit de mond van de studente klinkt het dus allemaal vrij onschuldig, maar de voorzichtige toon blijft erin. Een onderwerp dat – ethisch gezien – gevoelig ligt, met een rustende vraag of het concept in 2016 eigenlijk nog wel kan. Hadden de pitspoezen niet gewoon in de 20e eeuw moeten blijven? Hoe lang zal het überhaupt duren tot de feministische golf het onderwerp zodanig ‘Lauda’ laat gaan, dat het concept in vlammen op gaat?

Neem de GP van China in 2015, toen winnaar Hamilton in zijn feestvreugde besloot om de champagnespuit te delen met het gelaat van een grid girl. Erg leuk vond de Chinese media dit niet, al zou het meisje zelf er niet zo veel problemen mee hebben gehad. Volgens haar zouden sommige buitenlandse media meer moeite hebben met het onderwerp dan andere media. ‘’Mijn baas gaf me de opdracht om op het podium te staan, en dat is precies wat ik deed’’, zei ze tegen de Shanghai Daily.

Toch zijn het niet alleen de ‘foreign media’, die op hun tenen getrapt zijn door de actie van Hamilton. Zo besprak Daily Mail de gebeurtenis onder de titel Uiteindelijk liep de gebeurtenis uit op een grid girl-loze grand prix in Monaco, tot grote frustratie van de coureurs.

Met je hakken in de zandbak
Maar uiteraard blijft het bij ‘vrouwen in de autosport’ bij lange na niet alleen bij pitspoezen. Stoere vrouwen achter het stuur, tegenwoordig kijkt niemand er echt nog van op. Wat wel nieuw is, is bijvoorbeeld het all female rally team van Les Gazelles. Hun missie? Als eerste vrouwenteam in Dakar finishen.

Scheuren van Venray tot Rotterdam
Powervrouwen dus. Sterker nog: horsepowervrouwen. Zo is daar racegodin Milou Mets, die met regelmaat het circuit van Venray onveilig maakt, maar valt er ook zonder rijbewijs een voetafdruk achter te laten in het wereldje. Neem de Rotterdamse Belinda Rozendaal, die samen met haar man als racekoppel het asfalt doet smelten.