Door: Leonie Collombon & Mayke Westerink
“Wat ben jij lelijk!” Pesten speelt helaas nog steeds een grote rol in het leven van veel kinderen en jongeren. Deze week is het De Week Tegen Pesten. Hoeveel wordt er nog gepest op scholen en wat kan er tegen gedaan worden?

Pesten is een relatief begrip. Wat de één pesten vindt, is voor de ander een onschuldig grapje of geplaag. Op naar de feiten die wel bewezen kunnen worden.


Maar hoe zijn deze feiten te zien in het dagelijks leven? Irene* (23) heeft het leven van een meisje zuur gemaakt op de basisschool. Bij Laura* (19) waren de rollen juist omgedraaid. Zij werd gepest. Ze praten samen over de gebeurtenissen en hoe ze er op terug kijken.

Laura: Heb je op de momenten dat je iemand pestte ooit aan haar gevoelens gedacht?

Irene: “Nee. Ik pestte een meisje in groep 7 en 8. Op die leeftijd had ik nog geen mensenkennis. Er heerste een soort van groepsdruk en ik was bang om niet bij de anderen te horen.”

L: Heb je er nu spijt van?

I: “Ik vind het nu echt verschrikkelijk. Je tekent iemand voor het leven. Ik denk zelden aan haar, maar het kan nog steeds zijn dat zij er mee zit. Ik maak me momenteel wel hard tegen pesten. Mensen kunnen wel degelijk veranderen. Als er situaties ontstaan die te maken hebben met pestgedrag spreek ik mensen er gerust op aan.

L: Ik denk dat de tijd waarin ik werd gepest uiteindelijk goed voor me is geweest. Ik ben nu zelfverzekerder op deze leeftijd, omdat ik weet dat alles dat tegen me is geroepen onzin is. Het heeft ook mijn passie voor mode ontwikkeld. Ik was op die leeftijd heel veel met mijn uiterlijk bezig om mooi gevonden te worden. Is dat meisje er ook zo goed vanaf gekomen?

I: “Helaas niet. Ze werd op jonge leeftijd zwanger en heeft meerdere kinderen nu. Ik denk dat ze door het pesten wel beschadigd is en dat het haar toekomst wel anders heeft gevormd.”

L: Op wat voor manier heb je haar dan gepest?

I: Samen met twee anderen vonden we altijd wel manieren om haar belachelijk te maken. Ze had al vrij grote borsten en had last van acne, dus onder de douche maakten we dan opmerkingen. Ze was wat minder slim dan de rest en anders dan de rest. We pestten haar vooral met woorden. Er zit wel één extreem geval bij. Een van mijn vriendinnen zat achter haar in de klas en knipte de haren van het meisje af. Dat ging voor mij wel echt te ver.

L:  Dat was bij mij hetzelfde ja. Ik ontwikkelde al vroeg borsten en okselhaar. Daarnaast had ik ook overgewicht. Schijnbaar zijn dat goede redenen om te pesten. Ik werd vaak ‘dikzak’ en ‘lelijk’ genoemd, maar af en toe werd het ook fysiek. Een keer werd ik van mijn fiets geduwd en mijn pesters gooiden mijn tas in de bosjes. Daar moest ik toen inkruipen terwijl zij erbij stonden.

I: Hoe lang ben je gepest?

L: Op de basisschool werd ik vanaf groep vier gepest. Op de middelbare school ging dit door tot en met de tweede klas. Zeven jaar dus in het totaal.

I: Je zou zeggen dat pesten op de middelbare school minder vaak voorkomt. Zo kinderachtig dat mensen op die leeftijd nog anderen het leven zuur willen maken.

*De namen zijn op verzoek veranderd in schuilnamen.

Laura werd op de middelbare school nog steeds gepest. Hoe zit het met pesten op het Theresia Lyceum  in Tilburg? Leerlingen vertellen hun ervaringen met pesten. Alex van den Akker van DaadkrachtNu maakt zich hard tegen pesten en deelt zijn kennis.

Nog een organisatie die zich inzet om pesten te bestrijden. De Vreedzame School uit Utrecht is van mening dat pesten al bestreden kan worden bij peuterleeftijd. Sharnella Levenstone is leidster bij peuterspeelzaal de Baselaer. Ze deelt haar ervaringen.