Stichting Wakker Dier heeft Unox genomineerd voor de Liegebeest competitie. De stichting rijkt ieder jaar de award uit aan een bedrijf met de meest misleidende tekst in reclamecampagnes. Unox werd dit jaar tweede maar baalt enorm met de nominatie voor de award.

Bierbommetjes

‘’We vinden het heel jammer dat we genomineerd zijn. Het heeft voor ons grote prioriteit om zo snel mogelijk ons gehele vleesportfolio naar ‘Beter Leven’ om te zetten. Dit lukt op dit moment voor ongeveer de helft van al onze vleesproducten en zelfs voor 70% van onze rookworsten’’, laat Unox weten.
De fabrikant van onder andere rookworsten en soepen wordt door de stichting berispt vanwege de zogenaamde ‘bierbommetjes’. Deze zijn volgens Unox van ‘100% kwaliteitsvlees’ maar Wakker Dier vindt dat misleidend omdat er geen ‘Beter Leven’ keurmerk aan het vlees zit.

‘’Soms lopen we simpelweg tegen beschikbaarheidsproblemen aan die we dan zo snel mogelijk, samen met onze partners, moeten oplossen. Over twee weken komen we met twee nieuwe snackproducten die wel het ‘Beter Leven’ keurmerk dragen.’’

VITEL-oké

De ‘winnaar’ van dit jaar is VITEL-oké. Het kalfsvleesmerk zou consumenten misleiden met ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’ kalfsvlees terwijl kalfjes te vroeg van hun moeder gescheiden worden en ze leven in dichte stallen zonder stro, aldus Wakker Dier. De award wordt sinds 2009 ieder jaar uitgereikt. Hieronder is een overzicht te zien van eerdere ‘winnaars’ van de Liegebeest award.