Formule 1 is populair in Nederland. Het succes van Max Verstappen zorgt voor meer nieuwe en jonge F1 fans. Ook in oktober zijn er veel races te zien. Wat moeten nieuwe fans weten over de sport en wat zijn de tradities?

Er staan vier races op de planning voor de komende maand. Zondag gaat de eerste race van start: de Grand Prix van Maleisië. Bjorn Smit schrijft voor www.F1Today.nl en geeft ‘inside’ informatie voor de nieuwe fans.  Als je nog geen fan bent van Max en F1, is nu je kans om het nog goed te maken.

Tradities
Er zijn een aantal dingen die bij elke race voorkomen en al jaren hetzelfde zijn. “De staande start is toch wel een traditie. Veel andere autosportklassen hebben een rollende start omdat dit makkelijk is en minder ongelukken geeft.” Bij een staande start moeten de coureurs tot stilstand komen na de formatie ronde, bij een rollende start begint de race gelijk na de formatieronde. Een rollende start is makkelijker en geeft minder kans op ongelukken.
“Ook de podiumceremonie en het champagne spuiten na afloop van wedstrijden zijn een traditie, dit vindt al jaren op de zelfde manier plaats,” legt Bjorn uit. Het champagne spuiten is begonnen in 1966, toen Jo Siffert per ongeluk een champagne fles die te lang in de zon stond opende.

formule-1

Als fan is het belangrijk om te weten hoe de startvolgorde bepaald wordt. “De dag voor de race wordt er een kwalificatie gehouden die bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de startposities 17 tot en met 22 bepaald, in deel twee de plaatsen 11 tot en met 16 en in het laatste deel wordt de top tien bepaald,” vertelt de F1-fanaat.

Sterfgevallen
Er zijn een aantal momenten in de geschiedenis waar nu onder de Formulekenners nog steeds over wordt gepraat. Dit zijn vooral sterfgevallen tijdens een race en beslissende momenten in kampioenschappen. Bjorn geeft een paar voorbeelden: “De bekendste coureur die overleed tijdens een race was Ayrton Senna. Hij was drievoudig wereldkampioen en reed tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994 aan de leiding toen zijn auto een mankement vertoonde. Senna ging stuurloos en overleed enkele uren later.”

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je het leuk vindt om naar de sport te kijken en dan komt de kennis vanzelf. Voor een terugblik van 2016 kun je hier terecht.