In Brabant staat ongeveer één miljoen vierkante meter winkelruimte leeg. De provincie maakte woensdag bekend dat het dit aantal met twintig procent wil verminderen. Ook in Tilburg is er een groot aantal winkelpanden dat leeg staat. Daartegenover staat de komst van een Primark.

De leegstand in Tilburg ligt rond het landelijk gemiddelde. Ongeveer acht procent van de winkelpanden in het centrum van de stad staat leeg. “Het probleem is niet groter of kleiner dan in andere steden”, vertelt Stefan van Aarle, adviseur detailhandel beleid en binnenstad manager.

De komst van een Primark in de stad moet voor kansen zorgen. “De verwachting is dat de Primark veel nieuwe bezoekers naar Tilburg gaat trekken”, zegt Van Aarle . Hier profiteert niet alleen de keten van, maar ook andere ondernemingen. “Het is aan de ondernemers om hier op in te spelen”, gaat Van Aarle verder.

Online winkels zoals Bol.com en Wehkamp.nl zijn een oorzaak van de leegstand in een stad omdat mensen steeds vaker online bestellen. De gemeente Tilburg probeert met een aantal investeringen het winkelen in de stad weer aantrekkelijk te maken. Dit doet zij samen met het ondernemersfonds en Citymarketing Tilburg. Zo wordt de verbinding tussen de Emmapassage en het Pieter Vreedeplein grondig aangepakt en ook het gebied rond het stadskantoor gaat op de schop. “Met de juiste trekpleisters op de juiste plekken gaat de hele binnenstad hiervan profiteren”, besluit Van Aarle.