Stel je voor, je hebt wederom besloten om lui op de bank te blijven liggen om online te shoppen in je comfortabele huispak en je haren lekker verwilderd, in plaats van al je favoriete winkels af te struinen in de stad. Wanneer je uiteindelijk gaat betalen nadat je je virtuele mandje hebt volgepleurt met onnodig veel kleren, moet je alsnóg met je luie kop op de foto: om te betalen! Dat is de toekomst als het aan ABN Amro ligt.

ABN Amro heeft met 750 klanten een nieuwe vorm van betalen getest: betalen met een selfie. In plaats van al die ellendig lange codes gewoon even in de camera kijken, met je ogen knipperen en het klusje is geklaard. Negen op de tien testers waren enthousiast over de nieuwe betaalmethode, maar hoe denken andere Nederlandse banken over deze manier van betalen?

 ING Bij ING kun je nog niet met een gezichtsherkenning betalen. “Wel zijn er andere biometrische instrumenten om te betaling te voldoen. Een derde van de app-gebruikers betaalt met hun vingerafdruk” zegt Liselore Stuut, communicatiemedewerkster van ING. Daarnaast zijn er zo’n honderdduizend gebruikers die liever gebruik maken van de stemherkenning op de app.

SNS-, ASN- en Regiobank

De SNS-, ASN- en Regiobank hanteren alle drie dezelfde app. Zij maken nog geen gebruik van de selfie- of vingerafdrukbetaling. Toch biedt de app iets dat geen enkele andere bank in Nederland biedt. “Nieuwe klanten kunnen de app downloaden en daarmee direct een betaal- of spaarrekening openen. Alleen het overmaken van 1 cent blijft een vereiste voor identificatie. Door de uitbreiding kunnen nieuwe klanten in één app klant worden, een product openen én bankzaken regelen. SNS hoopt hiermee het voor nieuwe klanten eenvoudiger te maken om over te stappen” luidt het persbericht van SNS.

Knab

Jorn Kooij van Knab zegt: “We maken op dit moment geen gebruik van biometrische middelen ter identificatie van klanten, maar we houden de ontwikkelingen op dit gebied wel in de gaten. Daarbij denken we niet dat het snel gebeurt dat een klant met alleen een selfie overboekingen kan doen, maar wellicht wel als een aanvulling gecombineerd met een code of wachtwoord.”

Herbert Blankesteijn, gastblogger bij SNS, concludeerde: Inloggen met alléén een foto of een korte video is op dit moment niet veilig genoeg is voor belangrijke accounts. Een wachtwoord of iets dergelijks zal jammer genoeg in de nabije toekomst nog nodig blijven.

See: loans online