De vrijgegeven lijst met inspectierapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) staat online. Wat voor gevolgen heeft het openbaar maken van zo een lijst en zou het überhaupt openbaar moeten zijn?

Het is de researchredactie van RTL gelukt om de namen van de restaurants, die onder scherp toezicht stonden, boven water te krijgen. Kamerlid Sjoera Dikkers: “De consument, de burger, moet gewoon kunnen zien hoe het ervoor staat met de hygiëne in een restaurant”, laat Dikkers aan RTL weten. “De inspectierapporten en de boetes moeten dus wat ons betreft gewoon openbaar zijn.” De PvdA-politica zegt dat de restaurants er zelf ook baat bij zouden hebben. Op deze manier kan een restaurant laten zien dat mensen er veilig kunnen eten.

Verbetering
Royal Palace, een van de restaurants die op de lijst stond, wilde geen uitlating doen over het feit dat ze niet goed gekeurd zijn. Wel lieten zij telefonisch weten dat ze bezig waren met verbeteringen. Ook Chinees-Indisch restaurant Lotus in Hedel stond voorheen negatief op de lijst maar liet een bedrijf langs komen om de keuken te inspecteren. Daarna brachten zij verbeteringen aan.

Faillissement
Niet iedereen komt er zonder kleerscheuren van af. Indonesisch restaurant Singaradja is dit jaar door de rechtbank failliet verklaard. De Bredase horecagelegenheid stond ook op de lijst die vrijgegeven is. Een van de ex-werknemers vertelt over zijn ervaringen toen hij nog werkzaam was bij het restaurant. Hij wordt in dit stuk niet met naam en toenaam genoemd, om zijn oude werkgever niet te schaden.

 “Ik heb zelf een jaar of vier bij het restaurant gewerkt en heb daar verschillende functies gedraaid. Ja, het restaurant leed een faillissement en het hygiëneprobleem was daar meer een gevolg van”, vertelt hij. Na een reorganisatie van het bedrijf bleek het een grote chaos te worden. Reacties op een nieuwsbericht van het faillissement laten zien hoe de gasten dit merkten.

“Wij kregen taken waarvoor wij niet waren aangenomen. Natuurlijk is dit geen probleem, maar sommige taken vroegen veel verantwoordelijkheid en niet iedereen was klaar om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen. Werknemers die dit werk als bijbaantje hadden, waren natuurlijk niet gewend om een leidinggevende taak uit te voeren”, legt hij uit.

De chaos uitte zich in het gebrek aan hygiëne, controle en professionaliteit. Twee extra punten waar de inspectie ook rekening mee houdt. “Zo gingen apparaten stuk en verouderde het materiaal in rap tempo”, vertelt de ex-werknemer. “De kok moest werkzaamheden doen die eigenlijk voor drie man waren bedoeld en we konden niet altijd aan de wensen van de gasten voldoen. Eigenlijk zagen wij als werknemers het faillissement al jaren van tevoren aankomen”, besluit hij.