De stroomstoring in Amsterdam zorgde dinsdagochtend voor een hoop ellende. Wekkers gingen niet af, trams konden niet meer rijden en vanaf Amsterdam Centraal vertrok geen enkele trein meer. Eén partij lijkt er wel baat bij te hebben: de taxibranche.

Taxi24uur, een taxibedrijf in Amsterdam, heeft het zelfs te druk om ons te woord te staan. Op de centrale van MyTaxi, eveneens een taxibedrijf in de hoofdstad, merken ze dat er veel meer telefoontjes binnenkomen. “Precieze cijfers hebben we natuurlijk niet, maar ik denk dat we zo’n 30 procent meer telefoontjes binnen hebben gehad vanochtend”, aldus een medewerker van de centrale.

Rudo, chauffeur bij het Amsterdamse taxibedrijf TaxiDirect, bevestigt ook dat er meer aanvragen binnenkomen. “Aan de telefoon was het echt veel hectischer dan op een doorsnee dinsdagochtend. “Doordat het openbaar vervoer bijna niet draaide deze ochtend was het ook merkbaar drukker op de weg, merkte hij. “Daardoor duurt het helaas dus ook langer voordat je ergens bent. Soms rijd je dus voor niks, omdat de passagier al ‘n andere taxi heeft gevonden.”

Bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de branchevereniging voor taxichauffeurs, weet de woordvoerder dat er bij treinuitval altijd een piek is te zien in het taxivervoer, precieze cijfers hebben ze niet. “Wat ik wel kan zeggen over de situatie vandaag is dat leden van KNV hun reguliere ritprijs blijven hanteren. Nieuwe vervoersbedrijven gooien hun prijzen al snel omhoog.”

Twitter bevestigt dat beeld. Mensen klagen over een veel te hoge ritprijs.

In de app van Uber, een particuliere taxidienst, valt zelfs te lezen dat de prijzen zijn gestegen wegens een flinke toename in de vraag naar ritten.

De stroomstoring is in de loop van de dag verholpen. Wel heeft het treinverkeer er nog de hele dag last van gehad.