TILBURG – De aankoop van deze auto’s wordt steeds populairder en voordeliger. Dit blijkt uit cijfers van een rapport van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO). In 2016 is er een grote stijging te zien in de hoeveelheid geregistreerde elektrische auto’s . Eind 2015 reden er gemiddeld zo’n 90.000 elektrische auto’s rond, terwijl het er eind 2016 al ongeveer  115.000 waren.

Het rijden van een elektrische auto laat mensen op langer termijn nadenken over het zelf opwekken van duurzame energie, doormiddel van zonnepanelen en windmolens.

Door de stijging van het aantal elektrische auto’s zijn de provincie Noord-Brabant heeft samen met Nuon en Heijmans een langdurig contract van tien jaar gesloten om meer publieke laadpalen te plaatsen. Floris Ran, woordvoerder provincie Brabant agrarische ontwikkeling, energie en bestuur. “De laadpunten kunnen gebruikt worden doormiddel van een pas. Nuon heeft daar een tarief voor vastgesteld van 22 cent per kil Watt per uur(incl. BTW). Maar de klant heeft nog steeds de keuze in verschillende energieleveranciers.” De meeste mensen die een elektrische auto aanschaffen, schaffen ook een eigen laadpaal aan. Daarbij komt ook kijken dat ze eigen zonnepanelen op het dak zetten en dit zullen zij dan ook merken aan de energiekosten. “Op kort termijn is het al te merken dat elektrisch rijden voordeliger is dan een verbrandingsmotor. Op lang termijn zal het de mensen stimuleren om eigen duurzame energie op te wekken.”

De korte afstanden en dichtbevolkte Randstad maken Nederland bijzonder geschikt voor elektrisch rijden. “Gemeentes zoals Amsterdam en Rotterdam zijn ook al bezig met grote bestedingen voor elektrisch rijden”, vertelt Floris Ran. “Ik kan niet spreken voor andere provincies, maar wij zijn volop bezig om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Door de ontwikkelingen een duw te geven.”

Noord-Brabant is de eerste provincie met grote steden, middelgrote steden en plattelandsgebieden waar meer laadpunten geïnstalleerd zullen worden. “Brabant loopt vaak voor als het gaat om experimenten met duurzame energie. De groei in elektrisch rijden werd interessant en moest bij marktpartijen komen te liggen.” Door het langdurig contract kunnen de laadpalen zonder subsidie van de overheid geplaatst worden. Nuon voorziet in de financiering en neemt de energie-exploitatie op zich.