In verband met een stroomstoring reden er gisteren geen treinen in en rondom Amsterdam. Reizigers konden daardoor uren niet reizen met de trein. Vertraging met het openbaar vervoer komt in Nederland helaas vaker voor, maar hoe kun je die verloren tijd het beste doorkomen? En wat doet NS eraan om het zo aangenaam mogelijk te maken voor ons?

Zindzi Slegers woont in Amsterdam en werd gisteren wakker zonder stroom, terwijl zij en haar zusje Bente beiden nodig met de trein moesten reizen die dag. “Ik hield mijn hart vast toen ik op het station aankwam”, zegt Bente. “Omdat ik voor mijn opleiding naar Parijs moest.” Zindzi moest richting Limburg, naar haar ouders. Tot negen uur in de ochtend heeft Zindzi op het station gewacht, want dan zouden de treinen weer gaan rijden. Ondertussen heeft ze zichzelf vermaakt door verschillende winkels in het station te bezoeken. “Ook had ik een boek bij me, omdat ik erop voorbereid was dat er vertraging zou zijn.” Daarna is ze weer naar huis gegaan en heeft ze pas laat in de avond de trein kunnen pakken richting Heerlen. “Ik wist toen ik wakker werd al dat de treinen waarschijnlijk niet konden rijden, maar daardoor heb ik wel twee belangrijke afspraken gemist. NS kan er niks aan doen, maar het belemmert je wel.” Bente kon gelukkig wel met de Thalys vertrekken richting Parijs.

De eerste stappen die NS onderneemt als gevolg van een storing, liggen aan de tijdsduur van het probleem en de impact die het heeft. “Nadat allereerst alle praktische zaken geregeld zijn, zoals het instellen van de omroepberichten en het aanpassen van de reisplanner, wordt ervoor gezorgd dat het wachten voor reizigers zo aangenaam mogelijk wordt”, legt Erik Kroeze, woordvoerder van NS, uit. Bijvoorbeeld extra personeel op een station, zodat reizigers een aanspreekpunt hebben. Wanneer zich een onverwacht probleem voordoet, is het volgens Kroeze van belang dat een station altijd voorzien is van de basisbehoeften. “Gratis koffie of thee van de Kiosk wordt ook altijd aangeboden wanneer reizigers lang moeten wachten”, zegt Kroeze. “Uiteraard is het ons doel dat alle treinen zo snel mogelijk weer rijden, maar voor de tijd dat dit niet lukt, is een prettig station de eerste prioriteit.”

Tips die Kroeze kan meegeven aan reizigers zelf zijn vooral de reisplanner checken voordat je thuis vertrekt en goed luisteren naar omroepberichten op een station, omdat deze het meest up-to-date zijn. “Verder ervaren we dat reizigers vaak zelf heel goed weten wat ze moeten of kunnen doen in geval van vertraging.”