Het logo veranderen van je wereldbekende voetbalclub is vragen om problemen. Toch kwam Juventus gisteren met het nieuws haar oude logo in te wisselen voor een moderner exemplaar. Dit nieuwe logo bestaat uit twee witte lijnen die samen een ‘J’ moeten voorstellen. Bij fans schiet deze beslissing in het verkeerde keelgat. Eerder al veranderde onder andere het Amsterdamse Ajax haar logo. Tevergeefs is geprobeerd om het oude logo terug te krijgen.  Hoe vaak is dit in de geschiedenis al gebeurd?

De Welshe club Cardiff City werd in mei 2012 overgenomen door de Maleisiër Vincent Tan. Tijdens zijn tijd als eigenaar voerde hij verschillende maatregelen door waar supporters fel op tegen waren. Zo veranderde hij het logo van een blauwe vogel naar een rode draak, omdat dit volgens hem geluk zou brengen. Om dezelfde reden veranderde hij het tenue van blauw naar rood. Enige fans weigerden met deze plannen akkoord te gaan en stuurden hun seizoenskaarten terug. De club had echter zijn kleuren en tenue al veranderd en Cardiff City zou nooit meer hetzelfde zijn. Er werd een protestgroep opgericht genaamd ‘Bluebirds Unite’. De club liet weten dat zij wel zullen proberen om de tradities en de geschiedenis van de club te beschermen. Sinds 2015 speelt Cardiff City, mede door de grote druk van de fans, weer in het traditionele blauw.

‘Geef Ajax zijn gezicht terug’
In 1990 veranderde Ajax haar logo, dat al 62 jaar dienst deed als clubembleem. Dit was voor veel supporters een doorn in het oog en dat is het nog steeds. De discussie over dit logo blijft terugkeren, maar er zitten verschillende kanten aan. Een deel van de oude fans wil het oude logo terug, terwijl jongere supporters zijn opgegroeid met dit nieuwe logo. Onder de noemer ‘Geef Ajax zijn gezicht terug’ is er door de jaren heen vaak actie gevoerd, in de hoop het oude logo terug te krijgen. De leiding van Ajax wil niet bij voorbaat uitsluiten dat het oude logo zal terugkeren. Zo meldt voetbalsite ‘Voetbalzone’

Symbool
Het logo veranderen van je club doet natuurlijk iets met je supporters. Volgens NAC supporter Matthijs Keim was het wisselen van logo bij NAC in eerste instantie enkel voor het jubileumjaar. Daarna ontstond echter het idee om het standaard zo te laten. “De een vond het een saai logo, ik eerst ook, en de ander vond het leuk omdat dit logo vroeger al werd gebruikt.” Volgens Keim betekent een logo op het gebied van symboliek erg veel:“De betekenis van een logo komt door de symboliek. Fans identificeren zich er echt mee. Ze dragen het mee op sjaals en spandoeken. Waar het logo is, is de club.” Thijs Kroezen, ook fanatiek NAC supporter is van mening dat het wisselen van logo door een club voor het spel niet zo veel zal doen :“In het ergste geval daalt de shirtverkoop omdat mensen het logo niet mooi vinden. Je gaat er in ieder gevalt niet beter of slechter van voetballen.”

Klik hier voor een overzicht van clubs die in het verleden hun logo hebben aangepast.