Er wordt eindelijk weer graag kleding gekocht door de Nederlandse winkelier. Dit blijkt uit de omzet van eind vorig jaar. Het lijkt erop dat consumenten hun vertrouwen in de ondernemer terug hebben. Toch zal het voor de grote ketens nog lastig worden, omdat zij moeten concurreren met internationale spelers.

 Volgens Brancheorganisatie Inretail heeft de modebranche een groei gemaakt in zowel online als offline verkoop. “Online groeit de branche harder”, vertelt Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail. “Fysieke winkels groeien toch nog minder hard.” In december 2015 hadden consumenten volgens Belt last van sentiment, door hun slechte vertrouwen en door de val van V&D. In december 2016 hadden mensen door de koude weersomstandigheden weer zin om inkopen te doen voor winterkleding, door de weersomstandigheden. De weersomstandigheden waren toen een oorzaak, maar de stijgende lijn blijft gelukkig zichtbaar.

Verschil kleine en grote winkels

Aan NOS liet Jan Meerman, algemeen directeur Inretail, weten dat het voor sommige grote ketens nog lastig wordt vanwege de internationale spelers op de markt. Hij ziet daar nog een behoorlijke concurrentiestrijd. Volgens Belt komt dit doordat de opkomst van de internationale spelers groot is. “Hierbij moet je denken aan winkels als Bershka en Primark.” Daar tegenover staat als grote Nederlandse keten de C&A. Kleine winkeliers zouden de groei nu al merken en daar zal het dan ook beter mee gaan.