Tilburg – ‘’Een goede reclame spreekt de doelgroep aan vanaf de eerste seconde. Als je jongeren goed wil bereiken moet je veel gebruik maken van sociale media. Hoe bruter, hoe beter werkt ook heel goed voor jongeren.’’

Dat zegt Matthijs van de Laar, eigenaar van zijn een reclamebureau. ‘’Je moet er ingaan met de intentie om viraal te gaan, dan spreek je de jongere generatie aan’’

‘’Het gebruik van een bekende Nederlander in je reclame kan heel goed werken.’’ Maar het kan ook tegen je gaan werken. ‘’Je moet er voor zorgen dat je boodschap niet ondersneeuwt.’’

‘’Wat ik in het afgelopen jaar de beste reclame vond is een lastige vraag. Ik vond persoonlijk de reclame van Pearle met Jan Smit erg sterk. Dat deze reclame door vele mensen als irritant wordt ervaren, vind ik onzin.’’

Al sinds 1967 is er reclame op de Nederlandse televisie. Om deze reclames te eren werd in 1995 de Gouden Loeki verkiezing in het leven geroepen. Bij de verkiezing, die jaarlijks plaatsvindt, wordt de beste reclame van het afgelopen jaar gekozen.

Vandaag was de laatste dag dat het Nederlandse publiek kon stemmen op de finalisten. De finalisten van dit jaar zijn: Centraal Beheer Achmea, Coca-Cola, Jumbo, KWF Kankerbestrijding, Mentos en Ohra. Ohra is twee keer genomineerd, Jumbo is zelfs vier keer opgenomen in de lijst.

In de afgelopen jaren waren er velen bekende winnaars. Zo won Meneer van Dalen de award namens Albert Heijn en ging Pietertje in 2010 namens Calvé met de leeuw aan de haal.