Dat jongeren tegenwoordig meer bezig zijn met hun uiterlijk, is geen geheim. Maar dat dat ook het geval is tijdens carnaval, hét feest waar het niks uitmaakt wat je draagt en niets te gek is, is toch wel opmerkelijk. Toch is dit uit het tweede nationale carnavalsonderzoek gebleken.

In de Blob te Eindhoven bevindt zich Happy Cactus. Dit is een reclamebureau dat medeverantwoordelijk is voor het onderzoek dat uitgevoerd is in samenwerking met Compleetverkleed en regionale kranten. Al bij binnenkomst valt de vrolijke sfeer op. Het glazen gebouw is hier zeker een reden voor, want duister is het absoluut niet.

Eén van de resultaten van het onderzoek luidt als volgt: “Jongeren letten op wat ze aantrekken, omdat ze ook graag op hun imago letten.” Hoe ze dit hebben onderzocht, legt Koen Bouwens van Happy Cactus uit. “We hebben dit samengevat in één vraag: ‘Hoe ga je verkleed met carnaval?’ Er waren drie antwoorden . Ze gaan niet te gek want ze moeten op hun imago letten, ze zien wel waar de verkleedkist thuis mee aankomt of ze gaan met alles erop en eraan, want niets is gek genoeg.” Veertig procent kiest voor de eerste optie. “De komst van meer passende pakken, met name voor vrouwen, en de mogelijkheid dat je deze kan kopen, zorgt er voor dat mensen dit ook gaan doen. Vroeger trok je een boerenkiel of een banaan aan. Toen deed pasvorm er nog niet toe”, zegt Bouwens.

Feest van de verleiding

Tijdens carnaval is niets gek genoeg. Het is juist, hoe gekker hoe beter. Toch zijn de jongeren meer bezig met er juist goed uitzien, in plaats van gek. “In het onderzoek zie je ook terug dat het een feest van de verleiding is en daar zijn de mensen wel mee bezig”, legt Bouwens uit. “Je bent dronken en je bent vijf dagen op pad als je het goed doet. Vrijgezellen zien het dan ook wel als een plek waar ze iemand kunnen ontmoeten. Het is menselijk om dan te denken: ‘Hoe beter je er uit ziet, hoe meer kans je maakt.’”

Jongens vs. Meisjes

Ongeveer zestig á zeventig procent van de bezoekers van carnavalswinkel Compleetverkleed is vrouwelijk. “Vrouwen zijn langer bezig met het oriënteren op wat ze nou eigenlijk willen. Ook kopen ze vaker een nieuw kostuum om met de tijd mee te gaan. Mannen zijn vaker toch last-minute en ze kiezen vaker een gek of leuk kostuum. Het maakt ze niet zo heel veel uit als de kleding niet perfect zit.”

“Als je kijkt naar imago, willen mensen het liefst gezien worden. Ze willen ook uitstralen dat ze zich zo voelen. Carnaval is er om extreem te doen. Ik herken zelf dat met name jonge vrouwen over het algemeen kiezen voor iets wat meer sexy is dan een boerenkiel”, voegt imago-expert Anneloes Vos hier aan toe. “Meisjes zijn meer bezig met hun imago dan jongens. Ze vragen zich af wat ze aantrekken om aandacht te trekken, op een goede manier. Mannen zijn daar minder snel mee bezig, eigenlijk pas als er een probleem ontstaat. Als we kijken naar carnaval, denk ik dat jongens zichzelf sneller belachelijk maken. Ze vinden dat ook niet erg. Meisjes hebben dit minder snel.”