*Piep, piep, piep*  Hét bekende geluid dat klinkt wanneer je je pinpas tegen een automaat houdt om een betaling af te ronden. Uit nieuwe cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat bij twee derde van alle pinautomaten in het land contactloos betalen is geïnstalleerd. Sommige winkeliers vinden het contactloos pinnen vooral ‘onnodig’, maar in 2019 betalen we allemaal contactloos. 

“Ieder nieuw pinautomaat is geschikt voor het contactloos betalen”, zegt Berend Jan Beugel, persvoorlichter van Betaalvereniging Nederland. Pinautomaten hebben een zogeheten ‘veiligheidsdatum’, daarna moeten ze vervangen worden. “Twee derde van de pinautomaten zijn nu contactloos, dat wordt 100 procent in 2019”, meent Beugel. Afgelopen december was 23,5 procent van alle pinbetalingen zonder aanraking met het apparaat. De beginnende ondernemer aarzelt over de aanschaf van een pinautomaat.

Op mijn dagelijkse pad naar huis in Tilburg, sprong ik hier en daar binnen om met ondernemers te praten over de gemakkelijkste manier van betalen: contactloos pinnen.

Een glinsterende vloer, hygiënische geur en een enkeling voor een spiegel bij de salon van Different Hair Skin Body. Toen daar vorig jaar de pinautomaat kapot ging, kon de shop kiezen voor een contactloos exemplaar. Er moest dan wel bijbetaald worden, dus kozen ze voor hetzelfde automaat. “De meeste producten die we hebben zijn boven de 25 euro, dan moeten mensen alsnog hun code intypen. De meerwaarde van zo’n nieuw apparaat ontbrak gewoon”, zegt Bart Vughts, die werkzaam is in de salon. Datzelfde kaart textieldrukker Paul Jooss van Tigerprint aan. “Onze prijzen zijn meestal boven het maximale bedrag dat contactloos gepind kan worden”, benadrukt de drukker.

Handje contantje
Tijdens mijn weg naar huis zocht ik naar een onderneming waar nog geen pinautomaat aanwezig is. Wonder boven wonder vond ik er een. Bij Kledingreparatie Perfect Tilburg kan er niet met de kaart betaald worden. Toch komen er genoeg klanten, want de naaimachines in het kleine pandje draaien op volle toeren. Toekomstige eigenaar Mojtaba Yousufi haalt een paar naalden uit een kledingstuk en hangt een meetlint om zijn nek. “De zaak is op dit moment van iemand anders, die graag eerst wilde kijken hoe de omzet was voordat dure pinapparatuur aangeschaft zou worden.” Het zaakje is inmiddels bijna drie jaar oud. “Ik ga het overnemen en dan wil ik ook een pinautomaat aanschaffen”, zegt Yousufi. Nu stuurt de jonge kledingmaker de mensen naar het eind van de straat, waar de flappen ‘ouderwets’ uit de muur worden getrokken.

De markt
We laten de ‘normale’ winkels achterwegen en nemen kijkje op de oudste supermarkt van het land, de markt. De geur van verse kibbeling, oude en jonge verkopers bij hetzelfde kraam en een enorme diversiteit aan producten vind je natuurlijk op de markt. Van een sappige donkerrode appel gaan we naar de lichtbruine knapperige Goudse stroopwafel. Maarten Krol is een gepassioneerd stroopwafelbakker en installeerde een paar jaar geleden een pinautomaat in zijn marktkraam. “Als er één klant is die niet bij mij koopt omdat er niet gepind kan worden, kost mij dat meer dan dat ík betaal voor het pinnen.” Johan van Veghel, eigenaar van een marktkraam met decoratieve huishoudproducten, vindt ook dat met de tijd meegaan van belang is. “Mensen doen ook aan impulsaankopen, daar willen we op voorbereid zijn.” De markt gaat dus mee met de tijd en is niet bang voor vernieuwingen. Terwijl de lokale schoenenwinkel daar anders over denkt.

Klein bedrag, pinnen mag
Volgens eigenaar van schoenenservicewinkel Martin Kuiper is dat niet voor de kleine ondernemingen weggelegd, want hij betaalt per transactie. “Veel mensen komen binnen, pakken een potje poets of sleutelkapje van 35 cent en willen pinnen. Dan kan ik het beter gratis weggeven!”, frustreert Kuiper. De buurman van hem, ‘de grootste slotenzaak van Tilburg’, heeft geen pinautomaat, daar kan je zo een slot van een paar honderd euro contant afrekenen. Kuiper kan daar weer van profiteren, want zoals iedere schoenenservicewinkel maakt en verkoopt ook hij sloten.