Jumbo en Albert Heijn kunnen zich niet in de uitkomsten van de foldermonitor vinden. Donderdagochtend publiceerde dierenbeschermingsorganisatie Wakker Dier de resultaten van het onderzoek. Daaruit bleek dat Jumbo en Albert Heijn de enige supermarktketens zijn die afgelopen jaar meer kiloknallers hebben aangeboden.

Uit de cijfers van de foldermonitor bleek dat het aantal kiloknallers van alle supermarktfolders bij elkaar daalde met 6%. Alleen Jumbo en Albert Heijn hadden te maken met een stijging. Zo zette Jumbo 46% meer kiloknallers in de folder en Albert Heijn 16%.

Onjuist beeld
“Het beeld dat Wakker Dier schetst, klopt niet met de werkelijkheid”, aldus Anoesjka Aspelagh, woordwoerdster van Albert Heijn. “De cijfers waarop Wakker Dier zich berust zijn enkel gebaseerd op de actiefolder. Zij turven alles zonder ‘beter leven keurmerk’ als kiloknaller, terwijl dit niet altijd kiloknallers hoeven te zijn.”

Claire Trügg, woordvoerster van Jumbo vindt het bericht van Wakker Dier misleidend. “In totaal gaat het om slechts 13 vleesaanbiedingen op jaarbasis. Door alleen de stijging in het bericht te zetten, lijkt het alsof wij veel kiloknallers promoten.” De Jumbo heeft aangegeven graag met de dierenbeschermingsorganisatie in gesprek te willen over de foldermonitor.

Dierenwelzijn
“Het is goed dat Wakker Dier campagne voert tegen dierenleed”, aldus Aspelagh. “Hierdoor komt meer aandacht voor het onderwerp. Dat zorgt er weer voor dat de omstandigheden voor de dieren verbetert worden.” Toch vindt Aspelagh de foldermonitor niet de beste manier om het dierenwelzijn te monitoren. “Ik vind de definitie van kiloknaller discutabel. Zij zien sommige soorten vlees als kiloknaller, terwijl wij dit niet vinden.”

De foldermonitor van Wakker Dier bestaat sinds 2011. De folders van de grootste supermarktketens worden hier onderzocht op kiloknallers. Wakker Dier wil graag dat supermarkten de folders gebruiken om consumenten te wijzen op diervriendelijk vlees, in plaats van op de kiloknallers.