Acht keer per week trainen, studeren en een sociaal leven hebben. Dit lijkt misschien onmogelijk, maar voor wedstrijdroeiers is dit de normale gang van zaken. Het wedstrijd seizoen is weer begonnen en dat betekent geen alcohol, een streng dieet en op tijd naar bed. Maar is dit wel gezond voor je lichaam?

Mensen zeggen wel eens dat topsport niet gezond is. In eerste instantie klinkt dat misschien raar, maar als roeier ben ik er achter gekomen dat hier een kern van waarheid in zit. Ondanks dat ik me dagelijks fitter voelde dan ooit, vroeg ik wel het maximale van mijn lichaam”, aldus ex-wedstrijdroeier Niels Meier.

Volgens wedstrijdroeister Louise van Houten (19) vergt topsport veel commitment. Het gaat over dingen opgeven die voor een student heel normaal zijn. “Er zijn best wel veel zware momenten waar je doorheen moet, maar je haalt er ook veel mooie momenten uit en je leert jezelf discipline aan.”

Sportarts Hilde Joosten beaamt dat wedstrijdroeien niet voor iedereen is weggelegd: “Roeiers ondergaan aan het begin van het seizoen een medische keuring, hierbij wordt onder meer gekeken of je spieren, longen en hart geschikt zijn voor topsport. Als hier risico’s worden opgemerkt zal het trainingsschema hierop worden aangepast.”

Gewicht

Bij het roeien zit een verschil tussen de lichte en de zware roeiers. Bij de lichte mannen zit het ideale gewicht op zeventig kilo. Bij de zware hoeven de sporters minder rekening met hun gewicht te houden. “Je moet gezond en niet te veel eten. Voor wedstrijden pas ik mijn voedingspatroon aan zodat ik net voor de wedstrijd ongeveer twee kilo kan afvallen. Ik ben 1,94 meter en mijn streefgewicht ligt rond de zeventig kilo”, vertelt de 19-jarige wedstrijdroeier Niek Simons.

Wanneer ik moet dippen (in een korte periode veel afvallen, red.), merk ik dat ik minder energie heb, ik kan dan alleen aan eten denken. Op momenten dat ik dan wél eet, krijg ik een energiepiek, die wil je tijdens een wedstrijd hebben.”

Controle

Coach van een eerstejaars lichte damesploeg, Rens Vonk, vindt dat zijn roeisters goed worden gemonitord: “Elke dag wordt het gewicht en de hartslag van de roeisters gemeten. Als hier afwijkingen in zitten, kan er besloten worden om minder te trainen of zelfs even helemaal te stoppen.”

Volgens Vonk zorgt de ploeg zelf, door elke dag een soort kringgesprek te hebben, samen met de specialisten, coaches, diëtiste én sportarts voor een verantwoord topsportklimaat: “Wanneer ik mijn roeisters tijdens een gesprek in de ogen kijk, weet ik wat er bij hen speelt.”

Risico’s

Topsport brengt risico’s met zich mee, maar wat zijn deze dan? Sommige dames worden gedurende het seizoen niet meer ongesteld, omdat hun vetpercentage dusdanig laag ligt. Dat is volgens Joosten een teken dat je lichaam niet meer in balans is: “Je hormonenstelsel functioneert niet meer goed en dit kan op de langere termijn tot botontkalking lijden.”

Overtraining is ook een aandachtspunt: “Het is knap lastig om topsport te combineren met een studie, bijbaan en sociaal leven. Je kunt zo druk raken dat je lichaam geen tijd heeft om van de intensieve trainingen te herstellen”, beweert de sportarts.

“Wanneer ik een klein pijntje voor de laatste wedstrijd van het seizoen zou hebben, weet ik niet of ik dat aan mijn coach zou vertellen.” – Niek Simons

Deze uitspraak is de laatste risicofactor. De roeiers gaan allemaal tot het gaatje voor de winst. Het is belangrijk voor de sporters dat deze drang om te winnen niet in de weg komt te staan van hun lichamelijke gezondheid.