Binnen Formule 1 veranderen er een aantal regels in 2017. Zo komen er bijvoorbeeld mildere straffen voor als er een botsing plaatsvindt tussen coureurs. Ook moeten de banden van de raceauto nu dikker zijn.

Frits van Eldik is al jaren lang fotograaf bij Formule 1. Hij denkt niet dat er meer ongelukken gebeuren nu de straffen milder worden. Volgens hem zal niemand een actie inzetten als het risico bestaat dat diegene van de baan raakt.

“Er rijden geen coureurs mee die de finishlijn niet willen halen. Als racers denken dat zij een tegenstander kunnen uitschakelen door een rare inhaalactie te maken, houdt het negen van de tien keer in dat zij zelf ook worden geëlimineerd. Ik verwacht zeker niet dat er meer ongelukken zullen gebeuren.” Toch voorspelt Eldik dat het spannender wordt op de Formule 1-baan. “Ik denk dat de coureurs het nu eerder aandurven om meer risico te nemen en dus eerder een inhaalactie uitvoeren. Het spektakel op het circuit zal toenemen.”

De banden worden een stuk breder, waardoor er meer luchtweerstand is tussen de banden en het wegdek. Daardoor er meer luchtweerstand is rijden de auto’s langzamer op rechte stukken. Echter hebben de auto’s door de bredere banden meer grip op het circuit. Hierdoor kunnen de coureurs harder door de bochten gaan. Ook worden de vleugels van de auto’s groter, waardoor de grip ook toeneemt. “De auto wordt meer op de baan gedrukt dus kan de bochtsnelheid veel hoger worden. De verwachting is dat de nieuwe auto’s vijf tot zeven seconde sneller gaan rijden per rondje ten opzichte van vorig jaar. Normaal gesproken zijn ze al blij als de auto een tiende sneller kan rijden, dit is dus een enorme stap.”