Door Max van Eijsden & Wazjma Wardak

Vandaag de dag leven we in een tijd waar we onwijs veel gebruik maken van webwinkels. Hoe zorgen markteigenaren en markthouders ervoor dat hun kraam vandaag de dag kan blijven bestaan? Wat drijft mensen om nog altijd naar de markt te gaan? En wat doen marktkraameigenaren eraan om hun bereik en populariteit te behouden?

De traditionele markt is een eeuwenoud principe. De geschiedenis van de markt en straathandel gaat terug naar een ver verleden. Het woord ‘markt’ is afgeleid van het Latijnse Mercatus dat markt en handel betekent. Mede door de Romeinen hebben we vandaag de dag een centrale plek in de stad waar handel plaatsvindt in de vorm van een traditionele markt.
De Tilburgse marktmeester vertelt in het onderstaande fragmentje wat zij doet om klanten te trekken:

Het ANP heeft onderzoek verricht naar de beweegredenen om naar de markt te gaan. Hieruit hebben zij het volgende geconcludeerd: bijna net zoveel mannen als vrouwen bezoeken de markt. Vergeleken met de gehele Nederlandse bevolking is de marktbezoeker voornamelijk 55-plusser. Studenten komen opvallend weinig op de markt, samenwonenden met uitwonende kinderen juist weer vaker. Daarnaast komen huisvrouwen, niet-werkenden en gepensioneerden relatief meer op de markt. De bezoeker van de markt koopt ook vaker in speciaalzaken, zoals de bakker en de slager. Ook gaat men in grote steden relatief vaker naar de markt. De belangrijkste reden om de markt te bezoeken is gezelligheid. Veel mensen bezoeken een vaste markt, op een vaste dag, voor vaste producten. Dit omdat deze producten elders duurder zijn, niet verkrijgbaar of van mindere kwaliteit. De aankopen op de markt zijn dan ook niet vaak impulsaankopen.

Bakkerij ‘t Stoepje heeft al jaren verschillende marktkramen in heel Nederland. Ook hebben zij een aantal kramen in Brabant. Tim Grimbergen, woordvoerder van ‘t Stoepje vertelt het volgende: ‘’Bakkerij ’t Stoepje heeft nu ongeveer drie jaar een webshop. De achterliggende reden achter de webshop is het gemak voor klanten. Als een klant op de markt een product wil hebben dat op het moment niet in het assortiment zit, dan kan hij of zij deze via de webshop bestellen en achteraf ophalen op de markt. We hebben de webshop uitsluitend voor onze klanten opgericht om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat onze klanten niet met lege handen thuis hoeven te komen. Er zitten voor ons dus alleen maar voordelen aan. Wat eventueel als nadeel zou kunnen worden gezien, is het feit dat wij geen producten thuisbezorgen. Maar dat is onze manier om te zorgen dat de producten zo vers mogelijk zijn bij aankoop.’’

Niet alle marktkramen hebben een webshop; dit zijn ze niet van plan. Er zijn ook andere manieren om de markt aantrekkelijker te maken volgens marktkraameigenaren. Zo staat Hans Richter al 45 jaar zonder een webshop op de markt. Ook hebben we marktmanager Frits Meurs gesproken over de vernieuwingen op de Tilburgse markt. Je ziet ze in onderstaande video:

Inmiddels weten we dat de markt niet vaak wordt bezocht door jongeren. Wij hebben een kleine studentenenquête samengesteld om erachter te komen wat de oorzaak hiervan is en wat eraan gedaan kan worden. Beantwoord de volgende vier vragen:

Voor welke doelgroep is de markt volgens jou bestemd?

jongeren
volwassenen
ouderen

SurveyMaker

Breng je wel eens een bezoek aan de markt?

vaak
soms
nooit

SurveyMaker

Zou je de markt eerder bezoeken als deze meer gericht was op jongeren?

ja
nee
misschien

surveymaker

Denk je dat webshops invloed hebben op de markt?

ja
nee

surveys