Door Iris van der Heijden en Emma Derksen

In deze tijd is een festival pas compleet als er verschillende foodtrucks staan. Er gaat niks boven een lekkere snack nadat je flink hebt staan dansen op de nummers van je favoriete artiest. Wat zal je eens nemen? De keuze is enorm: pizza, friet, bami, maar ook salades en biologische hamburgers. Beladen met eten staan de foodtrucks op het festivalterrein. En ze lijken populairder dan ooit.

Er waren altijd al wat kraampjes te vinden in het centrum van een stad. Hier kon je dan loempia’s halen of een frietje met. Maar eigenlijk is een standaard eetkraam niet te vergelijken met een foodtruck. Een busje, omgetoverd tot een keuken met een eigen stijl, waar je van alles kan halen. Meestal staan deze rijdende keukens op muziekfestivals, maar er zijn ook speciale culinaire festivals waar er alleen maar foodtrucks te vinden zijn. Volgens Arjan de Hoon, eigenaar van ToetToetFood, een bedrijf dat foodtrucks verhuurt, is het een eigen business.


Terug in de tijd

Waar komen de foodtrucks eigenlijk vandaan? Het fenomeen van een rijdende keuken bestaat eigenlijk al heel lang. Niet zoals we de trucks nu kennen, met al hun eigen kleuren en styling, maar ietwat anders. In 1866 werd namelijk de zogenaamde ‘chuckwagon’ bedacht door Charles Goodnight. Charles was een veehouder uit Texas. Hij bedacht deze wagen om cowboys te voeden tijdens hun reizen met het vee van de ene plek naar de andere. De chuckwagon droeg eten mee, water, maar ook gereedschappen. Die werd getrokken door vee, zoals ossen.

Door de komst van de gemotoriseerde auto kwam in de jaren ‘50 het huidige idee van de foodtruck tot leven. Denk maar aan de felgekleurde ijscokar met zijn vrolijke (ietwat enge) muziekje. In 2008 begon Roy Choi, een Koreaanse Amerikaan, met het rondrijden van zijn foodtruck door de straten van Los Angeles. Hij was toen de enige, samen met de Mexicanen die taco’s verkochten vanuit trucks, die op deze manier eten verkocht op straat. “We hebben deze hype langzaamaan overgepakt”, zegt de Hoon.

Hype en concurrentie

De concurrentie lijkt groot tussen al die foodtrucks. Volgens Trudy Kwik van Rrrollend Foodtruck Festivals zijn er nu ongeveer 700 trucks in Nederland. Maar Hoon vindt de concurrentie nog wel mee vallen. “Vergelijk het maar met restaurants. Er zijn talloze restaurants en je zegt dan ook niet tegen iemand die een restaurant opent: ‘Doe maar niet want er zijn er al zo veel.’.” Ongeveer twintig tot dertig procent van alle foodtruckeigenaars verdienen hiermee hun brood. De rest doet dit naast een andere baan en meer voor de lol.

Het aantal foodtrucks neemt af in diversiteit, maar gaan zich volgens de Hoon meer richten op de kwaliteit van het eten. “Het heeft zijn hoogtepunt gehad. De trucks worden steeds normaler en gaan steeds meer naar de kwaliteit van het eten kijken”, zegt hij.

Foodtrucks from De Nieuwsredactie on Vimeo.