In volle concentratie zitten twee e-sporters, ieder van een andere club, voorovergebogen en zwijgend naast elkaar. Met een controller in hun handen strijden ze virtueel om het kampioenschap in FIFA 17 Ultimate Team. Achter hen bespreekt de commentator hun acties, net zoals een sportcommentator dat tijdens een ‘gewone’ voetbalwedstrijd doet. Maar hoe gezond zijn e-sports eigenlijk?


Via het YouTube kanaal van de e-divisie kunnen sportfans elke dag om twee uur ‘s middags kijken naar een virtuele voetbalwedstrijd, waarbij je in de hoek van het scherm ook de spelers zelf kunt zien. Wat gebeurt er eigenlijk als we straks met z’n allen gaan e-sporten, in plaats van dat we een wedstrijdje doen in de buitenlucht? Fysiotherapeut Leendert-Jan Tissink: “Ik denk niet dat e-sport het reguliere sporten gaat vervangen. Het kan schadelijk zijn, afhankelijk van de tijd die je eraan besteedt.” Zijn collega fysiotherapeut Ward van den Bulck voeg hieraan toe: “Als je drie uur per dag gamet en je verder een gezonde leefstijl hebt, is er geen probleem.”

E-sporter Bryan Hessing van Heracles Almelo vertelt echter dat hij gekwalificeerd is voor een competitie in Madrid. Daardoor moet hij vermoeiend veel FIFA wedstrijden spelen om naar de Spaanse hoofdstad te mogen. “De wedstrijden zijn in mei, dus moet ik soms een paar maanden lang elk weekend veertig potjes spelen om te trainen. Dan krijg je wel last van je onderrug en van je schouders. Als ik zo lang heb gegamed, moet ik daar twee dagen van bijkomen.” De Heracles-sporter vertelt dat hij afgelopen maandag dag en nacht door heeft gespeeld. “Ik was om acht uur ’s ochtends pas klaar. Het is geen straf voor mij, maar het is best zwaar.”

Een andere e-sporter vertelt dat hij water drinkt en dextro eet bij het gamen. “Maar ik speel maximaal één uur en dan neem ik gewoon tien minuten pauze. Zowel voor mijn ogen als voor de concentratie.”

Concentratie is een belangrijk punt voor de gamers. Je spant je namelijk niet fysiek in, maar mentaal. Hessing legt uit dat het belangrijk is om lichamelijk óók goed in vorm te zijn. “Op die manier voel ik me mentaal beter.” Sommige clubs kijken naar de lichamelijke gesteldheid tijdens de selectie. AZ Alkmaar heeft e-sporter Aristote Ndunu namelijk geselecteerd op basis van zijn fitheid. “De club vindt het belangrijk dat een speler niet voldoet aan het stereotype ‘gamer’,” legt hij uit. “Je bent als het ware atleet.” De e-divisiespeler gaat binnenkort naar twaalf scholen in Noord-Holland om voorlichting te geven over verantwoord gamen. “Ik zal geen namen noemen, maar er zijn nog steeds mensen om me heen die veertig games op één dag spelen.”

Fysiotherapeuten Van Den Bulck en Tissink vinden dextro niet heel gezond klinken. “Maar die hersenen moeten scherp blijven, dat snap ik wel”, zegt Ward. “Ik denk oprecht dat het inspannend is om te gamen. Maar het mag niet ten koste gaan van zelf bewegen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je voldoening uit gamen haalt. Je zegt eerder dat je lekker gesport hebt, dan dat je lekker gegamed hebt.” Volgens Tissink heb je met het spelen van e-sports wel risico op meer klachten. “Klachten aan de nek, onderrug, arm en schouder kunnen in de hand worden gewerkt door eenzelfde houding. Je krijgt eerder klachten door te weinig te bewegen, dan te veel te bewegen.”

Hoe kunnen we dan zorgen voor een betere game houding? “Het is belangrijk dat je niet onderuitgezakt zit en je je armen op schouderhoogte houdt. En je moet zorgen voor een S-vorm van je rug, je moet dus niet gebogen gaan zitten”, zegt Liefke Willemsen, fysiotherapeut. “Ga het liefst in een bureaustoel zitten of gebruik een lendesteun voor in je stoel. Dat is een soort bolling voor je onderrug en het zorgt voor een betere houding.”