De app Snapchat, die we gebruiken om foto’s en filmpjes te delen, gaat de beurs op. Vanaf begin maart zal het bedrijf onder de naam SNAP aandelen gaan verkopen. Wat zal dit voor het bedrijf betekenen?

“Voor zulke bedrijven is naar de beurs gaan een makkelijke manier om te groeien. Het geld van de aandeelhouders kan gebruikt worden om te investeren”, zegt beursanalist René van der Vondervoort, oprichter van adviessite OptieTrading.com.

Verlies
Op dit moment draait Snapchat nog veel verlies. Er wordt flink geïnvesteerd in ontwikkeling en marketing, wat tot hoge kosten leidt. Volgens Van der Vondervoort zal dit het kopen van een aandeel niet per se minder aantrekkelijk maken. “Zolang het sentiment op de beurs goed blijft, kan het nog interessant zijn.”

Twitter en Facebook
Met de beursgang volgt Snapchat het voorbeeld van andere social mediabedrijven. In 2012 ging Facebook de beurs op, wat een uitstekende zet is gebleken. “Het eerste halfjaar is het aandeel bijna gehalveerd, maar is daarna aan een opmars begonnen die nog altijd aan de gang is”, zegt Royce Tostrams, die als technisch analist de beurskoersen beoordeelt aan de hand van grafieken.

Voor Twitter gold het tegenovergestelde: de koers ging even omhoog, maar is daarna snel gedaald. “Blijkbaar hebben beleggers wel een mening over het verdienmodel van de bedrijven: bij Twitter geloven ze er niet in en bij Facebook wel”, aldus Tostrams.

‘Eerst zien, dan geloven’
Van der Vondervoort beaamt dit: “Snapchat zal nog veel moeten gaan doen om rendabel te kunnen worden. Er moet een bepaald verdienmodel achter het bedrijf zitten.” Als Snapchat dit niet goed aanpakt, zal het waarschijnlijk Twitter achterna gaan. “Ik ben sceptisch. Eerst zien, dan geloven”, besluit hij.