Abstract: The Art of Design wordt binnenkort op Netflix gereleased; het uitbrengen van deze documentairereeks over bekende designers heeft de sneakerhype in Nederland doen laten opleven. De zogenaamde sneakerheads’ kunnen hun hart weer ophalen met het kamperen voor winkeldeuren, op elkaar stapelen van deze bijzondere schoenen en afstruinen van warenhuizen. Verkoopbedrijven zullen binnenkort op deze trend in gaan spelen.  

De reeks biedt een uniek kijkje in de moderne wereld van kunst en ontwerp; acht creatieve en inventieve denkers worden gevolgd. Allemaal vertellen zij over de manier waarop door hen de wereld een stukje mooier gemaakt kan worden. Een fotograaf, auto-ontwerper, architect, stage designer, tekenaar, typographer, interieur en schoenontwerper van Nike (Tinker Hatfield) laten hun licht schijnen over bijzondere creaties.

Tinker Hatfield. Bron: Highsnobiety.com

Hatfield staat bekend als één van de beste designers van Nike. Toen hij in 1985 begon met het vormgeven van gympen kon hij nog niet voorzien welke invloed zijn producten later zouden hebben. Veel sportschoenfans lopen nog steeds op Aire Maxies of de Nike Air Trainer. De samenwerking met Michael Jordan bleek een gouden vondst; dit liet een heel nieuw licht schijnen op het gebied van basketbalschoenen.

Bij RTL Late Night schoven gisteravond presentator Valerio Zeno en ‘sneaker-godmother’ Chanica Kist aan om te vertellen over hun obsessies met de modieuze schoenen. “In mijn ‘hoogtijdagen’ had ik 200 sneakers thuis staan, nu zijn het er 90”, vertelt Zeno. Het staat in schril contrast met ‘freak’ Kist die, ietwat verontschuldigend, toegeeft 550 schoenen in bezit te hebben. Op een exemplaar van Nike MAG, de eerste zelfstrikkende schoenen, kreeg zij een bod van 45.000 euro.

Sneakerheads dus: wie zijn deze mensen nu precies? Personen die het verzamelen, handelen of bewonderen van de gympen tot hun hobby hebben gemaakt. Zij kunnen daarnaast ook goed onderscheid maken tussen authentieke en replica sneakers. De cultuurbeweging begon midden jaren tachtig in de Verenigde Staten en valt toe te schrijven aan de groeiende populariteit van basketbal en hiphop muziek. In Nederland wordt er veelal met de nodige verbazing naar deze specifieke doelgroep gekeken.

“Het is een benaming die wij soms ook gebruiken tijdens de verkoop”, vertelt Sneaker Stores marketeer Rens van de Meijdenberg. “Sneakfreaks, sneakerheads: het zijn natuurlijk wel termen die lekker in de mond liggen. Ik denk alleen niet dat uiteindelijk heel veel mensen voldoen aan ‘de gestelde eisen’. Die vóór hun aankoop al een hele backgroundcheck hebben gedaan of 500 euro voor een schoen betalen, alleen omdat het een limited versie met specificaties is.” Volgens Van de Meijdenberg is de community in Nederland klein en bevindt het zich vooral op social media als Facebook. Daar heeft het vaak een internationaal karakter.

Rens van de Meijdenberg. Bron: LinkedIn

Media-uitingen zoals de reeks The Art of Design worden door Sneaker Stores BV altijd goed in de gaten gehouden. Hierna volgt meestal een uitgebreidere analyse van het consumentengedrag. “Elke week komen wij bij elkaar voor een marketingoverleg en bespreken actualiteiten waarop ingespeeld kan worden. We bekijken altijd wat de doelgroep interessant vindt en spelen in op trends. De echte sneakerheads zullen al veel meer uit zichzelf gaan ondernemen”, aldus Van de Meijdenberg.

De eerste documentaire uit de reeks van acht wordt vrijdag 10 februari op Netflix geplaatst.