Wie afgelopen week een krentenbrood van het huismerk van Albert Heijn heeft gekocht, stond mogelijk voor een nare verrassing: geen krenten, maar noten konden zij aantreffen in het brood. Paula de Jonge, persvoorlichtster van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVMA) vertelt dat dit wel vaker voorkomt.

‘’Tegenwoordig is het verplicht om de allergenen op het etiket van een product te vermelden’’, zegt de Jonge. ‘’Dit levert veel fouten op.’’ Echter krijgt de NVMA niet alle foutmeldingen binnen. Wanneer er binnen een bedrijf een product niet veilig blijkt te zijn, is dit bedrijf zelf verantwoordelijk dat dit naar buiten komt. ‘’Zo’n bedrijf dient een waarschuwingsmelding op te stellen en deze naar ons door te sturen. Wij plaatsen hem dan op onze website.’’ Op die manier weet iedereen van de fout van het product.

Niet alleen Albert Heijn heeft last van deze ‘foutieve’ producten. Zo heeft supermarktketen Hoogvliet afgelopen 14 februari alle Duitse biefstukken en rundertartaartjes teruggeroepen. Bij controle van het product troffen onderzoekers de bacterie listeria aan, waar men voedselinfectie van kan krijgen. Ook Lidl blijft niet ongeschonden. 28 januari heeft Lidl verschillende soorten roomkazen uit de schappen moeten halen. Ook in deze kazen is een variant van de Listeria bacterie aangetroffen.