“Om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te brengen, moet iedere auto worden uitgerust met technologie die een smartphone blokkeert”, pleit Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie.

Door Wazjma Wardak & Julian Breese

De ANWB waardeert dat er wordt nagedacht over mogelijke oplossingen om verkeersongelukken terug te dringen, maar wil ook kijken naar de kosten voor de samenleving. “Als we iedereen verplichten om dergelijke middelen in de auto te plaatsen, zorgt dat voor een scheve verhouding”, zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk. “Het gaat immers slechts om een kleine groep recidivisten die aangepakt moeten worden. Wij pleiten ervoor dat de politie meer staandehoudingen doet en overtredingen in het verkeer signaleert.”

Waarom is een dergelijk apparaat nodig tegenwoordig? Het is algemeen bekend dat het gebruik van smartphones in het verkeer kan zorgen voor ongelukken. Met behulp van de verzamelde cijfers van het CBS door de jaren heen, hebben wij een klein overzicht gemaakt van het aantal verkeersslachtoffers. Aan de linkerkant is het totaal aantal ongelukken in Nederland te zien en aan de rechterkant het aantal verkeersslachtoffers tussen de 15 en 30 jaar. Het aantal verkeersdoden steeg in 2015 licht, na een jarenlange afname. De stijging heeft volgens Veilig Verkeer Nederland onder meer te maken met het gebruik van smartphones in de auto.

Vanwege de toename van het aantal verkeersslachtoffers door de jaren heen wil Van Hasselt de smartphone blokkade invoeren. Middels een studentenenquête is achterhaald hoe jongeren denken over deze kwestie. Zie de resultaten hieronder:

Uit de resultaten blijkt dat veel mensen nog steeds hun telefoon gebruiken in de auto. Wij spraken met verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen over dit probleem.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) gaf al eerder aan een smartphone blokkade in auto’s te willen. “De smartphone veroorzaakt zeker duizenden extra ongevallen per jaar”, zegt VVN-directeur Felix Cohen. Hoewel smartphonegebruik niet wordt genoteerd als oorzaak van ongelukken, is dit wel de aanleiding voor veel ongevallen volgens de vereniging.

“Er moet wel rekening worden gehouden met gebruik van telefoons als navigatie en de toestellen van bijrijders, of bijvoorbeeld treinpassagiers”, aldus VVN. Een vrijwillige blokkade van functies en notificaties tijdens het rijden, zoals op sommige smartphones al mogelijk is, gaat volgens VVN niet ver genoeg. “We zoeken zelf graag de grenzen op en er zijn steeds nieuwe afleidingen, zoals de mensen die zoekend naar Pokémon bijna een sloot inlopen.”

De vereniging vindt dat er nu te weinig gecontroleerd wordt op telefoongebruik achter het stuur, waardoor mensen meer geneigd zijn hun telefoon erbij te pakken. Door een automatische blokkade verplicht te stellen, hangt de handhaving hiervan niet meer alleen van politiecontroles af.

De Vereniging Verkeersslachtoffers werd op 3 juli 1995 opgericht om als spreekbuis en platform te dienen voor al diegenen die met de gevolgen van een ernstig verkeersongeval te maken hebben gekregen. Wij spraken Hans van Maanen van de vereniging om erachter te komen hoe hij zich, als bestuurslid en voormalig verkeersslachtoffer, inzet voor deze slachtoffers en wat de gevolgen zijn voor hen.

Verkeersslachtoffers from De Nieuwsredactie on Vimeo.Vimeo.