Door Mari Stas en Quincy Hofland

Over twee weken start in Den Haag de City-pier-City loop. De deelnemers lopen tijdens dit grootschalige evenement een halve marathon. Dat staat gelijk aan 21,1 kilometer die de deelnemers zo snel mogelijk moeten afleggen, en die voorbereiding is geen eitje.

“Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een hele en halve marathon”, vertelt Jaques Kusters, eigenaar van Runnersworld Tilburg. “Hoe langer je gaat lopen, des te vaker je blessures oploopt. Bij een marathon komen daarom meer blessures voor”. Hardlopen is mede hierdoor ook een van de meest blessuregevoelige sporten. Jaarlijks worden er 610.000 blessures gemeten. Uit mijn eigen ervaring blijkt ook dat tijdens het trainen voor lange afstanden, de knieën het gevoeligst zijn. 29% van de in totaal 710.000 gevallen zijn knieblesures. Daarom is het belangrijk dat er genoeg getraind wordt. Een marathon vergt namelijk veel fysieke maar ook mentale fitheid.

Sportvoeding
Verder is voeding ook belangrijk om goed te kunnen presteren in een (halve) marathon. Je moet blijven drinken, want anders droog je uit. “Gemiddeld moet je na tien kilometer echt iets gaan drinken,” vertelt Kusters. “Net als bij een auto moet er na verloop van tijd brandstof in, anders ben je na een tijd gesloopt”. Een van de opties om ‘brandstof’ binnen te krijgen, is via een zogenaamd gelletje. Dat is een middenweg voor als je slecht water en voedsel binnenkrijgt. In de volgende video leggen sportdiëtiste Anja van Geel en student/marathonloper Wouter Vlierman uit hoe belangrijk het is om sportvoeding te gebruiken.

Meest makkelijke sport
Het is voor iedereen mogelijk om te beginnen met hardlopen. “Voor een beginnende hardloper geef ik wel het advies om niet gelijk grote afstanden te lopen. Als je begint met vijf kilometer en dat goed aan kan, ben je klaar om bijvoorbeeld tien kilometer te lopen”, vertelt trainer Edwin Mateman. Het is volgens Jacques Kusters ook de meest makkelijke sport om te doen. Een paar schoenen, een sportbroekje en een shirt zijn genoeg om van start te gaan.

Ben jij enthousiast geworden om hard te lopen, dan hebben wij hier nog een aantal tips voor je.