Millennials zijn vaker bezig met veganistisch eten dan andere leeftijdsgroepen. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbuerau (SCP).Daarnaast zijn millennials vaker vegetariër en bezig met biologisch eten. Waarom is deze ‘groene’ generatie zo bewust bezig met voeding?

Om de hoofdvraag te beantwoorden spraken we onder meer met Rita Berger. Als voedingspsycholoog begeleidt ze haar cliënten om een gezondere levensstijl aan te nemen. Dit doet ze door mensen bewust te maken van wat ze eten en welke gedachtegang daarachter zit.

Volgens het ministerie van Economische Zaken wordt er steeds meer duurzaam voedsel verkocht. Bovendien kopen steeds meer millennials het. In 2015 is de verkoop van biologische producten met twaalf procent gestegen. Maar waarom kopen jongeren biologische producten en hoe kun je als student een ‘groene’ levensstijl aannemen?

De groene generatie from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Zijn biologische producten nou eigenlijk zoveel duurder? Op basis van de prijzen van een bekende supermarktketen in Nederland zetten wij dit op een rijtje.

Tegenwoordig staat het internet vol met foodblogs die zich richten op pure voeding en biologische producten. Volgens Isabel Boerdam van dehippevegetarier.nl komt dit doordat er veel aandacht aan wordt besteed in de media en op social media. “Bloggers zoals ik delen hun inspiratie en verhaal via populaire blogs. Hierbij ligt de nadruk op gezond, onbewerkt eten; in veel gevallen wordt er dan gesproken van biologische voedingsmiddelen. Deze trend stimuleert jongeren om vaker te kiezen voor biologisch eten.”

Gezonde hypes

Rondom het thema gezond eten zijn er door de jaren heen veel hypes geweest. Zo zijn brood, zuivel, suiker, zout, vet en vlees allemaal aangemerkt als producten die slecht zijn voor je gezondheid. Maar Isabel zegt dat biologisch voedsel meer is dan een nieuwe hype en zal dit een blijvende levensstijl zijn. “Meer mensen willen weten wat ze eten, wat erin zit, waar het vandaan komt en wat het betekent voor hun lichaam.”

Geen regeltjes

Isabel kiest er heel bewust voor om te inspireren, maar om haar lezers niets voor te schrijven. “Dat vind ik te ver gaan. Daarom zal je op mijn blog nooit dieetadviezen aantreffen.” Volgens voedingspsycholoog Rita Berger zijn jongeren vaak beïnvloedbaar door social media en bloggers, omdat ze denken mee te moeten doen met een hype. Hoe gaat Isabel hiermee om?  “Ik voel me verantwoordelijk om mijn lezers bewust te maken over eten. Bijvoorbeeld wat voor invloed het heeft op hun lichaam, gezondheid en energieniveau.” Daarnaast inspireert Isabel ze graag met lekkere, gezonde, creatieve gerechten die ze anders misschien niet gemaakt zouden hebben. “Als ze daar positief door verrast worden en daardoor misschien een nieuwe manier van eten ontdekken met meer groenten, granen en peulvruchten in de hoofdrol, dan is de missie van De Hippe Vegetariër geslaagd.”