Donderdag was de nationale fiets-naar-je-werk-dag. Dit jaar hebben zich 15.330 mensen aangemeld voor de actie op de website van organisator Nationale Fiets Projecten.

“Dat zijn er meer dan vorig jaar”, zegt woordvoerster Ellen Mallet. “Toen waren het er ongeveer 13.000.” Volgens Fietsfilevrij nemen iedere dag 5.000.000 mensen de fiets.

Gezond voor hart en bloevaten
Nationale Fiets Projecten kiest voor deze dag altijd een ander goed doel, waar het voor iedere aanmelding voor de Fietsdag een bedrag aan doneert. Dit jaar is dat de Hartstichting. Volgens de organisatie stond dit doel al langer op het lijstje. David Verschoor, woordvoerder van de Hartstichting: “Fietsen is erg gezond voor je hart en bloedvaten. Veel mensen pakken de fiets naar hun werk of school. Als je iedere dag twintig minuten fietst, heb je je dagelijkse hoeveelheid beweging al bijna gehad. Voor mensen die een aandoening hebben, is een beetje beweging al een hele inspanning. Het is dan ook goed om te zien dat er zoveel mensen zich hebben aangemeld en zij dit een belangrijk initiatief vinden.”

Elektrische fietsen
Volgens Mallet komen de vele aanmeldingen door de toegenomen populariteit van fietsen, vooral van elektrische fietsen. “Mensen fietsen daarop algemeen een langere afstand. Op een elektrische fiets haalt men meestal 10 kilometer per keer, terwijl dat op een gewone fiets zes kilometer is”, legt ze uit. “Maar we zien vandaag ook foto’s van mensen voorbijkomen die voor deze ene dag toch behoorlijk wat kilometers fiets afleggen.”

“Grote reisafstanden maken fietsen lastig”
Mallet geeft aan dat fietsen soms geen optie is omdat de reisafstand tegenwoordig groot is. “Het is goed dat werkgevers hun werknemers stimuleren om toch met de fiets te komen door bijvoorbeeld een hogere reiskostenvergoeding te betalen. Soms is dat misschien niet helemaal eerlijk, omdat mensen van 50 kilometer verderop echt niet met de fiets kunnen komen. Maar als je binnen een aantal kilometer van je werk woont, kan het best”, zegt ze.

Uit alle aanmeldingen die binnenkomen wordt een winnaar gekozen. De prijs? Hoe kan het ook anders: een fiets. De organisatie belt natuurlijk even naar de werkgever om te kijken of diegene ook daadwerkelijk met de fiets is gekomen.