WhatsApp komt met een nieuwe, innoverende manier om het vliegen makkelijker te maken. Vliegmaatschappij KLM begint met een zakelijke chatdienst via WhatsApp. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een officieel systeem voor bedrijven dat het berichtennetwerk aanbiedt.

Het plan is om via WhatsApp boekingbevestigingen, incheckmeldingen en instapkaarten te versturen. Daarnaast worden gebruikers via de chatdienst op de hoogte gebracht van vluchtwijzigingen. Via WhatsApp komt zo’n bericht sneller aan en voorkomt de nodige stress onder de gasten. Wel benadrukt KLM dat WhatsApp alleen relevante informatie via WhatsApp verstuurt naar gebruikers. KLM zal dit dus niet inzetten voor reclames.

KLM legt uit: “We testen samen met WhatsApp verschillende manieren om te communiceren via de berichtendienst. WhatsApp heeft als doel om het sneller, makkelijker en betrouwbaarder te maken om contact te hebben met bedrijven. KLM wil graag zijn waar haar klanten zijn, daarom willen wij ook de aanwezigheid op WhatsApp. Ook zijn we trots, om de eerste wereldwijd opererende luchtvaartmaatschappij te zijn die via deze berichtendienst haar vluchtinformatie deelt.”

Om het duidelijk en zakelijk te houden, zorgt WhatsApp er eind augustus voor dat accounts van bedrijven geverifieerd worden. Een vinkje moet duidelijk maken of een account daadwerkelijk van een bedrijf is.

Door: Mara Wouters

Bron: NRC, KLM