Het kort geding dat Milieudefensie heeft aangespannen tegen de Nederlandse Staat, heeft zijn doel bereikt. De Rechtbank Den Haag oordeelde dat de Staat de luchtkwaliteit in Nederland moet verbeteren. Het is de bedoeling dat de regering binnen twee weken een plan opstelt, dat het teveel aan fijnstof en stikstofdioxide aan banden gaat leggen.

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu laat in een openbare reactie weten: “Dit plan wordt een aanvulling op bestaande maatregelen die betrokken gemeenten en provincies al onverminderd nemen voor het aanpakken van knelpunten. Dit wordt gedaan op plekken waar de lucht niet schoon genoeg is, zoals enkele drukke binnensteden en sommige regio’s met veel veehouderijen.” Kabinet Rutte III gaat ook een nieuw ministerie introduceren: het Ministerie van Klimaatzaken. Hierover konden woordvoerders nog niks melden.

De twee grootste oorzaken van de luchtvervuiling zijn dus de veehouderijen, maar ook autorijbanen waar je 130 kilometer km/u mag rijden. Dat laatste is de regering van plan om aan te pakken. Kennisinstituut TNO heeft onderzoek gedaan naar de uitstoot van auto’s bij grote snelheden. Het blijkt dat als je 130 km/u rijdt je 12% meer uitstoot dan als je 120 km/u zou rijden. Als je 100 km/u rijdt verbruik je nog veel minder uitlaatgassen, zo een 40%.

Jouke Baarda, Specialist Duurzaamheid bij Breeman BMW, ziet absoluut dat de markt voor de verkoop van hybride en volledig elektrische auto’s groeiende is. “Van oudsher spreken wij met het merk BMW een brede doelgroep aan. Sinds de introductie van het submerk BMW I, met daarin modellen als de BMW I3 en BMW I8, zien we dat we daarmee ook een specifieke doelgroep van mensen met een grote interesse in duurzame mobiliteit aan ons hebben weten te binden. De reden dat die mensen bij ons binnenstappen, is dat BMW I als pionier op het gebied van elektrisch rijden wordt gezien en ons concept naadloos aansluit bij de wens van de moderne consument voor een milieuvriendelijke auto.’’