Veel middelbare school leerlingen lopen door een fout van Van Dijk, leverancier van de schoolboeken, met kopieën van het schoolboek van hun klasgenootje rondlopen. Zou het niet makkelijker zijn om alles online te hebben?

Theo Kuipers, docent op Were Di 3 in Valkenswaard, heeft afstand gedaan van de papierenbundels en is overgestapt op internet en pdf-jes. Hij ziet dat de leerlingen gemotiveerder zijn aangezien ze zelf een tekst kunnen vinden die aansluit op de interesse van de leerling. Theo: ” We merken dat het beter aansluit bij de belevingswereld van de leerling. Bij Nederlands komt de docent met een tekst over skateboarden, maar 40% van de leerlingen vindt deze niet interessant. Wanneer je ze het zelf laat zoeken kunnen ze iets vinden wat ze wel leuk vinden en daardoor ook beter werken.”

Het grootste verschil wat Theo merkt tussen werken uit een boek en op internet is dat digitaal motiveert. De leerlingen met boeken zijn minder gemotiveerd om vanuit zichzelf te beginnen. Ze wachten tot de docent binnen komt en begint met praten. Leerlingen die daarentegen met laptops rondlopen kunnen zelf beginnen, hebben meer motivatie en zijn niet afhankelijk van een docent.

Op internet werken heeft ook zo zijn nadelen. Een voorbeeld hiervan is de drang naar Social Media. Luister hieronder naar Theo die uitlegt hoe hij met kinderen omgaat die dit ‘stiekem’ tijdens de les doen.