De New York Fashion Week vond afgelopen week plaats in ‘The Big Apple’. Een modehuis wat voornamelijk veel aandacht kreeg was dat van ontwerpster Anna Sui. Haar kleding, die sterk doet denken aan de gloriejaren van hippies en vrijdenkers, knalde er tussenuit . ‘She is more of a historian than a forward thinker’, werd er in de Vogue over haar geschreven. Maar de grote vraag is dan, is vintage kleding een comeback aan het maken? 

‘’Vroeger waren dit soort fashion weeks echt toonaangevend voor wat er in de winkels terecht kwam’’, vertelt Peter Leferink, hoofddocent aan Amsterdam Fashion Institute. ‘’Zij gaven echt de richting aan, maar tegenwoordig begint dat te veranderen. Het model van Fashion weken verandert. Modehuizen verkopen direct aan de klant, en alles wat je tegenwoordig op de catwalk ziet lopen ligt vaak al de volgende dag in de winkels. Een fashion week focust zich tegenwoordig meer op de lokale ontwerpers. Je zou kunnen zeggen dat het een soort van kweekvijver aan het worden is voor up and coming talent.’’

Bewust ontwerpen

Het is grotendeels te danken aan dit jonge talent dat vintage een comeback gemaakt. Termen als duurzaamheid en milieubewust denken hebben ook hun intrede gedaan in de modewereld. ‘’Als je nagaat dat 60 biljoen kledingstukken  op de brandstapel eindigen, is het niet gek dat de nieuwe generatie ontwerpers duurzaam en ‘groen’ aan de slag gaat. Ook is er een geldgebrek  onder jonge ontwerpers. Voor een nieuwe lap stof betaal je nogal wat. Dan kom je vanzelf terecht bij die enorme berg kleding waar niks mee gedaan wordt,  en recycle je dat tot iets wat nieuws is. Zo maak je het vanzelf vintage.’’

Een winkel die zich hier ook veel mee bezig houdt is Ruby Lee in Rotterdam. ‘’I k verkoop zelf eigenlijk alleen maar tweedehands  vintage’’, vertelt Maurien Kouwenhove, eigenaresse van Ruby Lee en de Savage Lily. Neem bijvoorbeeld die full-lace boot daar in de hoek. Ik ben de hele dag bezig om die op te poetsen, in te spuiten, nieuwe veters erin te doen en noem maar op. Of ik ook spullen heb van jonge ontwerpers? Nou, ik werk me helemaal de tyfus, dus daar heb ik helemaal geen tijd voor.’’

Kouwenhove runt namelijk twee vintage zaken, sinds dat haar partner terug ging studeren. Midden in de crisis begon ze Ruby Lee, iets waar de meeste haar gek voor verklaarde. ‘’En toch zie ik steeds meer belangstelling in mijn winkel. Waar andere vintage shops zijn verdwenen, ben ik er nog. Ook de ‘mainstream’ heeft steeds meer interesse in vintage kleding, maar het zijn veelal nog de sub culturen die al van het bestaan af weten’’, gaat ze verder. ‘’Maar ik hoop natuurlijk op meer belangstelling, that it’s here to stay.’’

Zo lijkt het er wel op, dat die vintage een blijvertje is. Periodes kennen altijd hun teruggreep naar bepaalde decennia. Maar de laatste jaren groeit de vraag naar vintage wel. ‘’Trends bestaan altijd uit golven van populariteit’’, zegt Peter Leferink. ‘’Maar je ziet wel dat vintage, in alle vormen en stijlen, meer en meer mainstream wordt.’’