Een eenmalige campagne is tegenwoordig niet meer genoeg. De organisatoren van korte, terugkerende campagnes beweren meer invloed te hebben dan eenmalige. Daarom zijn er een aantal die elk jaar weer terugkomen, om ons opnieuw te vertellen waar zij voor staan.

Een van die campagnes is tegen phishing mails. Dit zijn e-mails die een link naar een (valse) website bevatten. Hier krijgen bezoekers het verzoek om “de inloggegevens te controleren”. Een vorm van phishing is spear phishing, hier worden de persoonlijke gegevens van een persoon gebruikt, om hem een gevoel van vertrouwen te geven. Het probleem is dat mensen niet alleen klikken op deze linkjes, ze vullen ook vaak hun wachtwoorden in: dit deed 69 procent van de mensen die op een phishing-linkje klikte.
Patricia Zorko van het Nationaal Cyber Security Centrum organiseert de campagne. In deze campagne proberen ze mensen veiliger te laten opereren op het internet. ‘’Maatregelen zijn vaak heel makkelijk te nemen. Zo is het belangrijk om niet dezelfde wachtwoorden te gebruiken voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter en internetbankieren’’, zegt Zorko tegen de NOS. Ook geeft ze aan dat het belangrijk is om je WiFi-netwerk goed te beveiligen en regelmatig van wachtwoord te veranderen. ‘’En blijf opletten op rare e-mails!’’
Een andere campagne die steeds weer terugkeert, is Stoptober. Dit is een campagne van 28 dagen, waarin we met zijn alle stoppen met roken. Stoptober zegt dat de reden van de 28 dagen is, dat deze lengte nét genoeg zou zijn om de positieve effecten van het stoppen te ervaren. Het gevaar hierbij is wel, dat na deze 28 dagen, veel mensen terugvallen in hun oude gebruiken. Ze krijgen namelijk 28 dagen lang motivatie van de campagne om te stoppen en na Stoptober valt dit weg.
Hoe moeilijk stoppen met roken is, weet menig roker maar al te goed. Het Trimbos-instituut heeft onderzoek gedaan naar verslavingen. Ze hebben een online-chat waar je terecht kan voor al je vragen omtrent dit onderwerp.

Hier chat ik met adviseur preventie Desley.

Roker Marlies Peters (20), denkt hier anders over. Ze rookt zelf al jaren en heeft meerdere malen geprobeerd om te stoppen. Initiatieven zoals Stoptober helpen volgens haar niet. “Ik vind het wel goed dat ze het doen hoor. Maar ik denk toch dat het niet werkt. Stoppen met roken is echt één van de moeilijkste dingen die er is. Het lukt je alleen als je er zelf honderd procent achter staat. Je moet het ook alleen voor jezelf doen, anders lukt het gewoon niet. Bij Stoptober geven ze de mensen dus wel hulp om te stoppen, maar negen van de tien mensen die daaraan mee doen, gaan daarna gewoon weer door met roken. Het meedoen met deze actie, is voor sommige ook alleen om ‘stoer’ te doen en te laten zien dat je maatschappelijk bezig bent met iets. Als je echt wilt stoppen wacht je niet tot oktober, dan doe je het op het moment dat je zelf wilt.”

Door: Mara Wouters