Als je iets koopt in de winkel, ga je ervan uit dat het veilig is. Dit is echter niet altijd het geval. Dat blijkt uit terughaalacties van fabrikanten en winkels. Zo komt het regelmatig voor dat consumenten worden opgeroepen om speelgoed of voedsel terug te brengen.

De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) plaatst zowel veiligheidswaarschuwingen over voedsel als geen-voedsel op hun website. Deze zijn niet afkomstig van de NVWA, maar van de fabrikanten en winkels zelf. “Deze partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het op de markt brengen van een veilig product”, vertelt persvoorlichter Paula de Jonge van de NVWA.

Onderzoek

Naast het plaatsen van veiligheidswaarschuwingen doet de NVWA zelf ook onderzoek. “Soms komt er iets naar boven. Als het gaat om een ernstig gebrek aan veiligheid of gevaar voor de volksgezondheid, dragen we dit op”, legt De Jonge uit. “Laatst deden we onderzoek naar werkhandschoenen en hieruit bleek dat sommige te veel chroom-5 bevatten.”

Consumenten

Consumenten kunnen ook terecht bij de NVWA met klachten. Bijvoorbeeld als er iets mis is met een product of restaurant. “Als we een klacht binnenkrijgen, kijken we of het nodig is om hier iets aan te doen”, zegt De Jonge.