De nieuwe collectie Erdem van winkelketen H&M was binnen no time uitverkocht. Om extreme doorverkoop tegen te gaan mogen klanten van elk artikel één item kopen. “Bij dit soort collecties zal doorverkoop altijd blijven, maar het is goed om het tegen te gaan”, zegt modestyliste Elise Verhoeven.

Het Britse modehuis Erdem staat bekend om fleurige bloemenpatronen en kant. Het merk is minder bekend dan vorige samenwerkingen van H&M met modehuizen. “Maar dit merken we nog niet aan de verkoop. In de winkels is niks meer te vinden”, vertelt een medewerker van de H&M.

Verkoper Zita heeft ook al een aantal items van de Erdem kleding doorverkocht op Marktplaats. “De kledingstukken van dit jaar zijn draagbaarder, stijlvoller. De collectie van Kenzo vorig jaar veel minder. Daarom zijn de kledingstukken van Erdem meer gewild.” Als het echter vergeleken wordt met de lijn van het merk Balmain twee jaar geleden is er wel minder belangstelling. “Balmain is natuurlijk veel bekender.”

Verkooplimiet
Volgens styliste Elise Verhoeven heeft een limiet op het aantal exemplaren dat een klant kan kopen twee kanten. “Soms twijfel je over de maat en wil je beide kunnen passen. Dan is het vervelend als je een maat M koopt terwijl je er later achterkomt dat je toch een S nodig hebt.”

Revano Martodikromo, een van de klanten van H&M en een echte modeliefhebber, zegt dat er in de winkel gelet wordt op het aantal exemplaren dat wordt gekocht. “Er staat een beveiliger naast de collectie.” Vorig jaar stond de modeliefhebber ’s ochtends vroeg al in de rij voor de H&M, maar dit jaar slaat hij over. “Dat doe ik mezelf niet meer aan.”

Sprookjes reclame
In de reclamespot van Erdem wordt de kijker meegenomen naar een sprookjesachtig landhuis ‘waar het altijd lente is’, vol met bloemen. De sfeer van de reclamespot is terug te vinden in de kleding, voorzien van prints en kant. “Ik vind dit de beste collectie sinds die van Marni voor H&M. Het zijn mooie tijdloze items, maar toch van nu”, vertelt styliste Verhoeven.
Verhoeven heeft al wat items aangeschaft. “Wel voor mezelf, maar ik denk dat ik ze zeker ga gebruiken in een fotoshoot als het bij het concept past. Zeker de oorbellen en bloemenpanty.”